Rodrigue Gillion - Overwinning in 24 uren van Zolder
Sinds het verdwijnen van de prototypes uit de 24 uren van Zolder vorig jaar, hebben de GT's het overgenomen. Meer bepaald is het de nieuwste generatie Porsche 911 GT3 Cup (type 992) die naam maakt aan de top van het algemene klassement. Rodrigue Gillion proefde vorig jaar al eens van het podium met deze betrouwbare machine, die is gebouwd voor zowel sprint- als enduranceraces, toen hij als derde eindigde. Zijn doel dit jaar was om door te breken tot de top 2. Met zijn vriend en coach Nico Verdonck, maar ook Nicolas Saelens, Glenn Van Parijs en een Fransman van wereldklasse Thomas Laurent, kon Rodrigue proeven van het genot van de zege.
"Ik heb deze race altijd al willen winnen. Ik heb verschillende keren op het podium gestaan in mijn klasse en vorig jaar stond ik voor het eerst op het podium in het algemene klassement. Deze overwinning is dus echt speciaal. De week na de 24 uren was ik in de wolken. Ik kon niet geloven dat we hadden gewonnen op dit circuit, dat erg veeleisend is voor zowel monteurs als piloten. Nogmaals bedankt voor alle felicitaties die ik heb ontvangen van mijn familie, vrienden en natuurlijk mijn sponsors die me al zoveel jaren steunen.
Overwinning
De 24 uren van Zolder is de meest competitieve nationale uithoudingsrace in België. Op zaterdag 26 augustus keken 32.000 toeschouwers op de tribunes in de stralende zon naar de start. De teams die voor de overwinning gingen, waren specialisten van het Limburgse circuit, vaak semi-professionele of zelfs professionele piloten. Voor dit evenement werd het team van Rodrigue, August by NGT, versterkt door Thomas Laurent, winnaar van de 24 uren van Le Mans 2017 in LMP2, het voorportaal van de koninginnenklasse in het World Endurance Championship (WEC)! “Thomas Laurent is echt een zwaargewicht", legt Rodrigue uit. Hij reed 's nachts twee zeer lange stints en breidde onze voorsprong op de achtervolgers uit tot vier ronden. Wat Rodrigue betreft, ondanks zijn beperkte ervaring achter het stuur van de 992 GT3 Cup, volbracht hij zijn missie helemaal.
Maar na de euforie van de overwinning zou de Brusselaar nog een paar sensaties meer beleven.
Met de Lambo Super Trofeo
Nauwelijks bekomen van zijn Limburgse etmaalrace vloog de Belgische gentleman driver naar Zuid-Frankrijk om een erg hitsige Lamborghini Huracan Evo uit de Super Trofeo te testen. Het is een grote Huracan Evo GT3, zoals degene die meedoet aan de 24 uren van Spa, maar dan krachtiger (620 pk) en met een iets andere aerodynamica en ophanging. “Ik vond hem aanbiddelijk," zegt Rodrigue daarover. “Hij voelt heel licht aan (1.270 kilo zonder de bestuurder, red.) en je kan superlaat in de remmen. Met de chrono’s die ik aan het eind van de dag neerzette op het circuit van Le Castellet, vertelde het team me dat ik in de top 3 van de Am-categorie in Super Trofeo zou eindigen. Dus dat gaf me veel voldoening.” Is het mogelijk dat hij in 2024 een verbintenis aangaat? De tijd zal het ons leren...