Vrouwen in de motorsport: er is nog werk aan de winkel!
Het onderzoek van de Belgische analiste Candice Bouzendorff, dat op 24 juni, op de Internationale Dag voor Vrouwelijke Piloten, werd gepubliceerd, onthulde dat 17,9% van de ondervraagden geen vrouwelijke coureurs in de autosport kende, terwijl 28,5% aparte categorieën op basis van geslacht goedkeurde. Uit het onderzoek bleek ook dat 29,6% van de ondervraagden niet wist of er vrouwen in de autosport werken.
Autosportfan Candice Bouzendorff vroeg zich af waarom vrouwen niet meer betrokken waren bij Formule 1 en waarom sommige races werden opgesplitst op basis van geslacht, zoals de W Series, een autosportkampioenschap voor alleen vrouwen. Volgens het onderzoek gelooft 71,2% dat genderdifferentiatie vrouwelijke coureurs helpt om makkelijker toegang te krijgen tot de F1-wereld.
Andere onderzoeksresultaten toonden aan dat 82,1% van de deelnemers voorstander was van een eigen kampioenschap voor vrouwen. Sommigen zeiden dat dit hun kansen om door te stromen in de categorieën zou vergroten en hen in staat zou stellen om aan meer wedstrijden deel te nemen. De respondenten zeiden ook dat het hun zichtbaarheid in de media zou verbeteren en hen zou helpen om hun vaardigheden beter voor het voetlicht te brengen.
Nog een lange weg te gaan
Zoals bij elk onderzoek, waren er ook bij dit onderzoek reacties die boekdelen spraken over de machomentaliteit van sommige mensen. Op de vraag "Waarom zouden mannen en vrouwen apart moeten racen?" hadden de respondenten uiteenlopende meningen over het vermogen van vrouwen om deel te nemen aan motorsport. Eén respondent zei: "Op een paar uitzonderingen na is een vrouw niet goed als piloot", terwijl een andere respondent zei: "Er is een gebrek aan interesse van vrouwen in de sport". Andere reacties gingen onder andere over de noodzaak tot een aparte behandeling op basis van geslacht omdat "lichamen verschillend zijn" of dat "het een kwestie van mannelijkheid is" en dat "F1 ongelooflijke kracht vereist en vrouwen en mannen fysiek niet 100% hetzelfde kunnen zijn".
Maar laten we de rijke staat van dienst van vrouwen in de autosport niet vergeten: Teresa de Filippis (1926-2016), de eerste vrouw die in de Formule 1 reed; Lella Lombardi (1941-1992), de meest succesvolle vrouw in de geschiedenis van de koninginnenklasse; Desiré Wilson (1953), die herinnerd wordt als de eerste vrouw die op de hoogste trede van het F1-podium stond; Michèle Mouton (1951), met vier overwinningen en negen podiumplaatsen in het World Rally Championship (WRC); en Jutta Kleinschmidt, de enige vrouw die de Dakar heeft gewonnen.