Oeps, foutje van 100 miljoen euro
De Europese CAFE-verordening (Corporate Average Fuel Economy), die begin vorig jaar werd ingevoerd, legt autofabrikanten een quotum op voor de CO2-uitstoot van hun vloot. De barometer bedraagt 95 g/km, maar verschilt individueel voor elke constructeur, want er wordt rekening gehouden met de samenstelling van hun gamma's.
De Franse groepen PSA en Renault doen het goed, maar Volkswagen blijkt ondanks grote inspanningen hun quotum (99,3 g/km) niet te halen. Het merk kondigt een resultaat van 99,8 g/km aan, wat dus 0,5 g boven de doelstelling ligt. Er hangt hen een boete boven het hoofd, berekend op basis van het aantal verkochte voertuigen maal 95 euro. Volgens sommige bronnen zou het te betalen bedrag meer dan 100 miljoen euro bedragen!
Nochtans had de Duitse fabrikant zich gewapend en zijn krachten gebundeld met SAIC. Het vormt een zogenaamde "CO2-pool" met de Chinese eigenaar van het merk MG, zodat de in Europa verkochte elektrische modellen van hun partner ook meetellen voor VW. Een praktijk in regel met de wetgeving. Voor 2021 verwacht de constructeur beterschap. Want het brengt verschillende volledig elektrische en plug-inhybride modellen op de markt.