Ariel Nomad 2 nog gekker
Het is inderdaad moeilijk om het verschil te zien tussen een oude buizenkooi en een nieuwe buizenkooi. En anekdotisch houden we ervan dat Ariel spreekt van een nieuwe… carrosserie. Kortom, dit is echter een geheel nieuwe Nomad. Allereerst is het buizenchassis van boven tot onder opnieuw ontworpen. De buizen zijn dikker en het ontwerp van de structuur is herzien om zowel eenvoudiger als stijver te zijn. Alle gekheid op een stokje, we zien inderdaad dat de algemene uitstraling ook aanzienlijk is veranderd met een hogere houding, bredere sporen, een ruimere cockpit en een minder "speelgoed" uitstraling.
Focus ST
En de grootste verandering bevindt zich achter de stoelen. Daar bevindt zich de motor, waar het oorspronkelijk Honda-blok plaats maakt voor de 2.3-liter turbo viercilinder van de uitstekende Ford Focus ST. Ariel heeft de elektronische besturing aangepast om er 310 pk en 520 Nm uit te halen, die alleen naar de achterwielen worden gestuurd via een handgeschakelde of sequentiële versnellingsbak naar keuze. Hiermee vermoordt deze duivelse machine de 0-100 km/u in 3,5 seconden en haalt een topsnelheid van 216 km/u. Ten slotte profiteren de ophangingen uiteraard van zeer belangrijke nieuwe ontwikkelingen om nog gemakkelijker de meest vijandige terreinen te kunnen weerstaan. Prijs van dit voor de weg gehomologeerde speeltje? Ongeveer 85.000€.