Audi RS 3 2024: sneller, maar niet krachtiger

4mnd geleden Laurent Zilli

Audi's overprikkelde compacte auto krijgt tussentijds een paar tweaks en wordt als krachtiger aangekondigd, zonder enige wijzigingen aan de motor. Dus wat is zijn geheim?

Je kunt erover zeggen wat je wilt, maar een auto van redelijk formaat met een motor die helemaal niet van redelijk formaat is, is nog steeds een gegarandeerd recept voor veel plezier. De Audi RS 3 is zo'n 'automobieltoetje', met zijn lengte van 4,39 meter (4,54 meter voor de vierdeurs) en zijn fantastische vijfcilindermotor van 400 pk. We hebben de spanning meteen al doorbroken: er is in dit opzicht niets veranderd met deze update. Audi kondigt echter betere prestaties aan, vooral op het circuit. Dankzij wat?

Bochtenwerk

Misschien voor een klein deel dankzij de cosmetische wijzigingen, die de aerodynamica van de auto op een paar punten verbeteren. Al hebben de nieuwe koplampen, waarvan de LED-dagrijverlichting een geruit patroon kan weergeven, daar niets mee te maken. Aan de andere kant hebben de ingenieurs hard gewerkt aan het vermogen van de auto om de kracht zo goed als mogelijk over te brengen op de grond. Om het duidelijk te stellen: de RS 3 profiteert van solide verbeteringen in de koppelverdeling tussen de vier wielen en een herijking van de stabiliteitscontrole. De fabrikant beweert dat de auto vrijwel geen greintje onderstuur (slip vooraan) vertoont, waardoor de bestuurder sneller bochten kan nemen. Beter nog, het zou makkelijker zijn om overstuur (glijden van achteren) uit te lokken, wat de pret ten goede komt. De nieuwe Audi RS 3 is al te bestellen vanaf 68.900 euro.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in