Audi e-tron 'Made in Brussels' wordt Q8 e-tron
Noem hem niet langer e-tron, maar Q8 e-tron. Zo heet Audi's grootste elektrische SUV vanaf nu. Dit is een manier om zich te positioneren ten opzichte van zijn kleine broertje, de Q4 e-tron, en om zijn status als topmodel te bevestigen, het batterij-aangedreven alter ego van de Q8 SUV.
De naamsverandering gaat gepaard met esthetische wijzigingen, maar aan de licht kant zoals gebruikelijk voor het merk. De vernieuwde grille bevat ‘vleugels’ die doorlopen onder de koplampen of verlicht zijn, en heeft een logo met vier ringen dat nu tweedimensionaal is, oftwel "plat".
De uitrusting is nog technologischer dan voorheen, waaronder Digital Matrix LED-koplampen met verbeterde functionaliteit om 's nachts nog veiliger te rijden (waarschuwingslichten voor het verlaten van de rijstrook, verlichting van de rijstrook met richtingaanwijzer en oriëntatielicht op landwegen). De Q8 e-tron kan ook op afstand worden geparkeerd via de MyAudi-app. Tot slot biedt de catalogus een duurzamere bekleding, waaronder de microvezel Dinamica, gemaakt van 45% gerecycleerde petflessen.
Meer autonomie
Op technisch vlak profiteert de Q8 van een geoptimaliseerde stroomlijn, waardoor hij zijn actieradius verbetert. De Q8 55 e-tron met de grotere batterij (106 kWh) biedt een bereik tot 600 km in de Sportback-versie, de meer gestroomlijnde van de twee carrosserievarianten. De 'normale' versie biedt 582 km. Deze versie heeft twee motoren die 300 kW (408 pk) produceren.
Er zijn ook twee andere versies beschikbaar: Q8 50 e-tron (250 kW/340 pk, een batterij van 89 kWh en tot 505 km) en SQ8 e-tron (370 kW/503 pk en tot 513 km).
Dit moet de Duitse elektrische SUV in staat stellen weerstand te bieden aan een groeiend aantal concurrenten. In de afgelopen weken zijn de Mercedes EQE SUV, de Polestar 3, de Lotus Eletre en de Volvo EX90 verschenen.
De Audi Q8 e-tron is vanaf nu te bestellen en de eerste leveringen worden verwacht in het voorjaar van 2023.