BMW 1 Reeks krijgt een facelift
De derde generatie van de 1 Reeks werd gelanceerd in 2020. Logischerwijs is het dus tijd voor een update, en niet van een echte vierde generatie, zoals BMW hier beweert. In feite blijft het platform ongewijzigd, net als de mechanische onderdelen. Aan de andere kant is de styling compleet veranderd. De grote 'nose job' wordt zeer gewaardeerd: de beroemde neusgaten zijn op aangename wijze verkleind, er is een nieuw koplampontwerp geïntroduceerd en de auto neemt over het geheel genomen een vloeiender stijl aan. De achterzijde is ook opnieuw ontworpen voor meer elegantie, afgezien van de achterlichtblokken die geïnspireerd op die van de X2. Tot slot is het dashboard volledig veranderd. Niet per se ten goede, want digitalisering betekent het verdwijnen van veel fysieke knoppen. Desondanks is het gebogen dubbele scherm, kenmerkend voor recente BMW's, nog altijd geslaagd en het 'opgepoetste' gevoel van het interieur zal zeker fans weten te winnen.
Geen i meer
Wat de motoren betreft, is het nog altijd heztelfde liedje, met één kleine innovatie. Zoals onlangs aangekondigd, reserveert BMW de letter 'i' voor de elektrische versies van zijn modellen. Daarom is de letter verdwenen uit de nomenclatuur van de benzinemotoren, die simpelweg 120 (driecilinder van 1,5 liter, 170 pk) en M135 xDrive (viercilinder van 2 liter, 300 pk) heten. De 118d- en 120d-dieselmotoren blijven ook op het programma en delen dezelfde 2 liter-viercilinder, met respectievelijk 150 en 163 pk. Andere motoren kunnen in de toekomst worden toegevoegd. Er is echter één kleine verandering te melden: de handgeschakelde versnellingsbak is niet langer leverbaar op de 1 Reeks. De eerste leveringen worden verwacht in oktober en de basisprijs bedraagt 36.800 euro voor de 120.
Is dit een eenvoudige evolutie of een compleet nieuwe generatie? Laten we het eens worden over generatie drie en een half...