BMW M4 CSL: de legende duurt voort
In vergelijking met de M4 Competition Coupé is de M4 CSL 100 kg lichter dankzij de koolstofvezelkuipstoelen (-24 kg), het verwijderen van de achterbank (21 kg), de koolstofkeramische remmen, de speciale lichtmetalen velgen en de veerpoten (-21 kg), het verminderde gebruik van geluiddempende materialen (-15 kg), het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof onderdelen voor het dak, de motorkap en de kofferruimte (-11 kg), de titanium geluiddemper (-4 kg), alsook een aantal andere wijzigingen aan de grille, de achterlichten en de vloermatten en het verwijderen van de automatische airconditioning (-4 kg).
Onder de motorkap profiteert de motor van de BMW M4 GT3 van een hogere laaddruk van zijn twee turboladers (van 1,7 naar 2,1 bar). Het blok levert een maximumkoppel van 650 Nm bij 2.750 tot 5.950 t/min en een maximumvermogen van 550 pk bij 6.250 t/min. Het vermogen wordt overgebracht op de achterwielen via een M Steptronic-versnellingsbak met acht versnellingen en Drivelogic. Uiteraard werd ook het onderstel (adaptieve M-ophanging) ingrijpend gewijzigd om de efficiëntie te verhogen, terwijl de bestuurder met de M Traction Control-functie de tussenkomsten voor het beperken van de wielslip zelf kan bepalen.
Tijdens zijn testrit op de Nordschleife van de Nürburgring zette de BMW M4 CSL de snelste rondetijd neer voor een productieauto uit de BMW-stal (7 minuten en 20,207 seconden). Zijn acceleratietijden (3,7 s van 0 tot 100 km/u en 10,7 s van 0 tot 200 km/u) zijn al even indrukwekkend.
Deze speciale editie zal worden geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks.