BMW imiteert... Hyundai
Je hebt er misschien over gelezen tijdens onze testrit in maart: de Hyundai Ioniq 5 N is de elektrische sportwagen die je van elektrische sportwagens doet houden, omdat hij de gave bezit om je te doen vergeten dat hij elektrisch is. Hoe hij dat doet? Dankzij het synthetische maar opmerkelijk realistische geluid van een 2.0 Turbo-benzinemotor en vooral dankzij de simulatie, ook weer angstaanjagend realistisch, van een achttrapsautomaat met dubbele koppeling. Alles is aanwezig, van het acceleratiegeluid tot de 'schakelpauzes' met de stuurwielpeddels, de lichte schok en het gesimuleerde afremmen van de motor wanneer je terugschakelt. Het werkt verbazingwekkend goed!
Emulators
Na het uitproberen van deze snufjes, wisten we zeker dat Hyundai iets beet had dat anderen snel zouden overnemen. De eerste die aankondigt dit voorbeeld te volgen is BMW. In een interview met een Brits tijdschrift zei Frank van Meel, hoofd van de M-divisie van het merk, dat hij erg onder de indruk was van wat Hyundai had bereikt met de Ioniq 5 N en dat hij wilde dat de eerste elektrische M iets gelijkaardigs zou bieden. Niet zomaar voor de lol, maar ook omdat deze systemen de bestuurder een betere snelheidswaarneming en een groter gevoel van controle bieden. Kortom, de elektrische BMW M, die in 2026 of 2027 wordt verwacht op basis van de toekomstige Neue Klasse, zou ons niet onverschillig mogen laten.