Bentley Bentayga EWB: size does matter
De lange versie van de Bentayga (EWB staat voor 'Extended Wheelbase') moet het stokje overnemen van de limousine Mulsanne, die in 2020 uit de catalogus werd geschrapt. De wielbasis is met 18 centimeter verlengd tot 3,18 m, waardoor de totale lengte van het voertuig op 5,32 meter komt in plaats van de standaard 5,14 meter. Dat is meer dan een Range Rover LWB (5,25 meter) en bijna even lang als een Rolls-Royce Cullinan (5,34 meter).
Nu, een gezinsauto is dit niet. De configuratie met zeven zitplaatsen die in de klassieke Bentayga wordt aangeboden, is hier niet beschikbaar: de achterpartij reserveert zijn royale ruimte aan twee personen, maar een centrale zitje is nog steeds beschikbaar, net als een optionele neerklapbare zitbank.
Veel ruimte achterin
Inzittenden op de tweede rij profiteren van nieuwe Airline-stoelen. De rugleuning kan tot 40 graden worden versteld en de rugleuning kan worden ingesteld op 'Relax' (maximale inclinatie) of 'Business' (rechtop). Ze zijn ook voorzien van automatische klimaatregeling, die de temperatuur en ventilatie regelt op basis van de door het lichaam van de inzittenden afgegeven warmte en de gemeten vochtigheidsgraad.
De massagefuncties maken gebruik van luchtzakken en druksensoren om de positie van de passagier te optimaliseren via 177 drukpunten in zes zones. Verwarmde armsteunen zijn ook inbegrepen. De achterste passagiers genieten van het licht door het panoramisch zonnedak, dat 12,5 centimeter naar achteren is verplaatst in vergelijking met de klassieke Bentayga.
Specifieke binnenafwerking
Meer dan 2.500 onderdelen verschillen tussen de standaard-Bentayga en het EWB-model. Esthetisch vallen vooral de specifieke grille en de 22-duimsvelgen op. De lederen bekleding heeft een ruitpatroon en heeft extra grote schouderstukken typisch voor deze langere wielbasis. Ook uniek de lederen deurpanelen zijn geperforeerd en laten de sfeerverlichting door. De kleur en intensiteit van de sfeerverlichting zijn instelbaar.
Nieuwe metalen inzetstukken maken hun opwachting in de cabine. Bentley zegt dat er meer dan 24 miljard (!) combinaties mogelijk zijn uit de uitgebreide catalogus van inzetstukken en bekledingen, met de op maat gemaakte stoffen en kleuren erbij kan het oplopen tot een triljoen.
Vierwielsturing
De Bentayga EWB wordt aanvankelijk gelanceerd met de 550 pk en 770 Nm sterke 4.0 twinturbo-V8-motor die ook in de klassieke Bentayga zit. In combinatie met vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat zorgt deze V8 ervoor dat de kolos in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en 290 km/u haalt. De auto is standaard uitgerust met het actieve antirolsysteem op 48 volt, en met meesturende achterwielen voor een (bijna) redelijke draaicirkel van 11,8 meter of ‘maar’ 7% dan de kortere Bentayga.
De Bentaya is momenteel goed voor een derde van de jaarlijkse verkoop van Bentley. De fabrikant uit Crewe verwacht dat deze EWB-versie goed zal zijn voor 45 procent van de Bentayga-bestellingen. Verwacht wordt dat het voor het einde van dit jaar in de verkoop zal gaan, maar prijzen zijn nog niet bekend.