De Renault Austral volgt de esthetische beweging

2024 was bij Renault een jaar van een “esthetische ommezwaai”. De vernieuwde Clio en Captur, de nieuwe Symbioz, Scénic en Rafale: de nieuwe designchef van het merk heeft zijn stempel gedrukt. Daardoor zijn sommige modellen, hoewel nog vrij recent, plots flink verouderd. De reactie moest snel komen, en die kwam er eind maart, met de diepe facelift van de Espace. Vandaag is het de beurt aan zijn kleine broer om op de operatietafel te gaan. De grootste veranderingen zijn natuurlijk aan de voorkant te zien, met het verdwijnen van de lichtsignatuur in “C”-vorm, ten voordele van expressievere koplampen en een lichtsignatuur in halve ruitvorm. Die ruit is trouwens alomtegenwoordig in het radiatorrooster. Ook de achterkant kreeg enkele aanpassingen, wat de Austral een meer “gegronde” uitstraling geeft.
Hybride
Onder de motorkap blijft de hybride motor van 200 pk behouden, maar op sommige markten wordt het gamma uitgebreid met een “Mild Hybrid” 48V-motor, gebaseerd op een viercilinder van 1.333 cm³, goed voor 160 pk. Deze versie, aangekondigd met een verbruik van 6,2 l/100 km (onder voorbehoud van homologatie), zou logischerwijs goedkoper moeten zijn dan de Full Hybrid. Tegelijk heeft Renault het comfort van de Austral verbeterd met nieuwe zetels en extra geluidsisolatie. Ook worden nieuwe interieurmaterialen aangeboden. En qua technologie: naast nieuwe apps in het Google-multimediasysteem kan de Austral nu ook de bestuurder herkennen via een kleine camera en automatisch zijn of haar voorkeursinstellingen toepassen.
Met deze transformatie is de coupé-crossover Arkana het laatste model met de oude Renault-look. Aangezien die dichter bij het einde dan bij het begin van zijn carrière staat, is de kans klein dat hij nog een facelift krijgt.