De nieuwe Dacia Spring is aanzienlijk beter dan voorheen, maar is dat genoeg om de verkoop voort te zetten?

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Hoewel hij pas 3 jaar oud is, is de nieuwe Dacia Spring al van top tot teen herzien. Is dit voldoende om de nieuwe concurrentie die aan de horizon verschijnt, aan te kunnen?

De Dacia Spring 2024 onderscheidt zich duidelijk van zijn vorige versie. Het model heeft een zelfverzekerder uitstraling en vermindert de indruk van kwetsbaarheid die tot nu toe zichtbaar was. Zorgvuldiger afgewerkte details dragen hier in belangrijke mate aan bij, zoals een lichtsignatuur geïnspireerd op de Duster, SUV-achtige kenmerken, gestileerde bumpers en nieuwe 15-inch velgen voor de topversie.

Interieurtransformatie

De transformatie is ook binnenin opmerkelijk. Het interieur is volledig opnieuw ontworpen, met een robuustere stijl en kleurrijke accenten. Dacia introduceert ook zijn ingenieuze Youclip, standaard bevestigingen waarmee diverse accessoires zoals een zaklamp of een etui kunnen worden bevestigd. De bestuurder profiteert nu van een volledig digitaal instrumentenpaneel en een centraal scherm van meer dan 10 inch, vergelijkbaar met dat van de Duster, dat de multimedia beheert met replicatie van Apple en Android smartphones (althans in de Extreme-uitvoering die wij hebben getest).

De afmetingen veranderen echter nauwelijks en de ruimte blijft beperkt, met smalle zitplaatsen en een beperkte ruimte voor de twee achterpassagiers. De kofferbak, met een capaciteit van 308 liter, is daarentegen genereus gezien de buitenafmetingen.

Behouden Technische Prestaties

Op technisch vlak heeft Dacia slechts kleine wijzigingen aangebracht. De Spring is nog steeds beschikbaar met twee vermogensniveaus, 45 of 65 pk. Zijn lichte gewicht, minder dan een ton, zorgt ervoor dat de krachtigste versie fatsoenlijke prestaties op de weg biedt zonder het gevoel van traagheid. Maar natuurlijk, de demping, hoewel stevig op verkeersdrempels, en de onnauwkeurige besturing, samen met de rolneiging in bochten, moedigen een gematigde en voorzorgige rijstijl aan. De B-stand van de versnellingskeuze, die de energieterugwinning verhoogt, helpt het verbruik te optimaliseren en vermindert het gebruik van de remmen door anticiperend te rijden. Tijdens onze test noteerden we een verbruik van 12,8 kWh/100 km, lager dan het door Dacia aangekondigde verbruik van 13,5 kWh/100 km in de WLTP-cyclus. Dit biedt hoop op een iets grotere actieradius dan de verwachte 228 km van de 44 kWh-batterij.

Weerstand!

Altijd extreem pragmatisch in zijn benadering, biedt de Dacia Spring echter het gevoel van een veel volwassener en meer afgeronde auto dan voorheen. Toch zullen zijn beperkte prestaties en beperkte ruimte waarschijnlijk onder druk komen te staan van nieuwe concurrenten die op zijn prijspijl verschijnen, tussen 16.990€ en 19.990€. We denken met name aan het offensief van Stellantis, met zijn Leapmotor T01, Citroën ë-C3 200 en Fiat Grande Panda, waarvan de laatste twee groter en veelzijdiger zijn. Maar de nieuwe Dacia Spring 2024 heeft ten minste één voordeel: hij is nu al te bestellen en zal deze herfst op de weg zijn.

 

Pluspunten:
- Pragmatische en evenwichtige auto
- Gezond rijgedrag
- Verrijkte uitrusting (digitale tellers, Carplay...)
- Meer verzorgde look en meer 'echte auto'

Minpunten:
- Beperkte ruimte aan boord
- Zitcomfort
- Geen snel laden (optie 30 KW DC max)
- Effectiviteit van Chinese banden op nat wegdek te controleren

De Dacia Spring Extreme 65 in enkele cijfers:

Motor: elektrisch; 65 pk; 113 Nm
Aandrijving: voorwielen
Versnellingsbak: eentraps
L/b/h (mm): 3.701/1.583/1.485
Leeggewicht (kg): 1.049
Koffervolume (l): 308
Batterij (kWh): 44
0 tot 100 km/u (sec): 4,7
Topsnelheid (km/u): 125
Gemengd verbruik (kWh/100km): 13-13,7
Testverbruik (kWh/100km): 16,1
Actieradius (km): 228
Basisprijs (€ incl. BTW): 19.990€

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in