Facelift maakt van Volkswagen Polo kleine Golf

3j geleden | Nicolas Morlet

Met de technologische en esthetische opschaling van de Volkswagen-modellen van de afgelopen twee jaar, begon de Polo gedateerd te lijken. Daar komt nu een einde aan. Een facelift later kruipt de stadswagen dichter bij zijn grote broer, de Golf.

 

Esthetisch is de update goed merkbaar, uitzonderlijk voor Volkswagen. De voorkant van de auto is volledig opnieuw ontworpen, krijgt beter uitgewerkte koplampen, een vernieuwde bumper en een grille met een lichtband over de hele breedte, toch bij de topversies. Ook de achterkant verschilt sterk. De nieuwe lichten zij nu tweedelig en lopen door over de koffer. Het legt de link met de Golf.

Het kleurenpalet verwelkomt vier nieuwe tinten, waaronder Vibrant Violet, zoals hier afgebeeld, alsmede King Red, Ascott Grey en Smoke Grey. Een contrasterend zwart dak kan nu met bepaalde kleuren worden gecombineerd.

 

 

Digitale cockpit standaard

In het interieur zit standaard het virtuele instrumentenpaneel Digital Cockpit, dat de wijzerplaten en rij-informatie op een scherm van 8 duim weergeeft. Op de Style groeit de diameter naar 10,25 duim en krijgt het de naam Digital Cockpit Pro. Centraal bevindt zich een tweede scherm voor navigatie, multimedia en instellingen, met een doorsnede van 6,5 tot 9,2 duim, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau.

Leuk dat de airconditioning en het stuurwiel nog steeds fysieke knoppen hebben. Die blijven praktischer dan de aanraakgevoelige knoppen zoals bijvoorbeeld de Golf die gebruikt.

Op de uitrustingslijst treffen we nu matrix-LED-koplampen aan, die hun lichtbundel aanpassen aan de wegsituatie (verkeer, verkeersborden, enz.). Verder is er semi-autonoom rijden voor files en een extra centrale airbag.

 

 

Geen hybride

De opknapbeurt betekent niet de terugkeer van de diesel, die - allerminst een verrassing - halverwege vorig jaar verdween. Opmerkelijker is dat er geen (micro)hybride keuze debuteert. Voorlopig beperkt de Polo zich tot drie varianten van de kleine 1.0-driecilinder (met 80, 95 of 110 pk), en een aardgasversie (CNG) van diezelfde motor met 90 pk.

De 1.5 TSI met 150 pk verdwijnt (tijdelijk?) uit het gamma. Maar fans van een sportieve rijstijl moeten zich geen zorgen maken. Volkswagen bevestigt dat de GTI overeind blijft.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in