Fioravanti zet de Alfa 8C ‘naar zijn hand’

5mnd geleden | Laurent Zilli

Een historische supercar is geweldig. Maar een handgeschakelde is nog beter. Een Zwitsers bedrijf is het daarmee eens en stelt een gedurfde conversie voor.

Hoewel de trend richting automaten en het verdwijnen van de handgeschakelde versnellingsbak gaat, is er nog steeds een groep enthousiastelingen die zweert bij een echte hendel en een koppelingspedaal. Bovendien zien we dat op verkoopsites en veilingen modellen met handgeschakelde versnellingsbak van bijvoorbeeld Ferrari of Porsche aanzienlijk meer waard zijn dan hetzelfde model met automaat. Met deze trend in gedachten heeft Officine Fioravanti een conversiekit ontwikkeld voor een echt verzamelaarsobject: de Alfa Romeo 8C.

Lichter

Het bedrijf, en de gewaagde 'Restomod' Ferrari Testarossa waarover we in 2022 al berichtten, heeft de gerobotiseerde versnellingsbak van de Alfa in de vuilbak gekieperd en de V8 (oorspronkelijk van Ferrari) gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegelijkertijd werd de motor zelf geoptimaliseerd om hem een stukje kracthiger te maken dan zijn oorspronkelijke 450 pk en kreeg de 8C ook een instelbare, gestuurde ophanging en koolstofkeramische remmen. Al met al verliest de auto ook een paar kilo, wat de zaken ook niet bederft. Voor ons is het enige minpunt de esthetische integratie van de versnellingspook in de console. Maar goed, een auto als deze zullen we nooit in onze handen hebben. Fioravanti maakt de kosten van de ombouw niet bekend.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in