Ford Focus ST Edition, laatste versie voor het doek valt?
De Ford Focus ST, een van de laatste vertegenwoordigers van de sportieve compacte auto en nog steeds een referentie op dit gebied, is een echte plezierauto die ondanks alles een opmerkelijk compromis weet te bieden tussen plezier, prestaties, weggevoel, dagelijks comfort en praktische bruikbaarheid. Deze nieuwe versie Edition behoudt deze kwaliteiten, maar is ook een veel scherper wapen voor liefhebbers van track days.
KW-schokdempers
Kenners die bovenstaande kop lezen, zullen meteen beginnen glimlachen. Want naast nieuwe remklauwen voor en andere kleine bijzonderheden, is de belangrijkste troef van de Focus ST Edition zijn handmatig verstelbare KW-schokdempers. In gewoon Nederlands: deze schokdempers zijn uitgerust met twee knoppen waarmee de uitgaande (16 standen) en ingaande (12 standen) karakteristieken onafhankelijk van elkaar kunnen worden afgesteld. Deze schokdempers zijn al 10 millimeter korter dan die van een conventionele Focus ST en maken het bovendien mogelijk om de auto nog eens 20 millimeter te verlagen. Ford bood hetzelfde systeem drie jaar geleden aan op de Fiesta ST. Na het getest te hebben, kunnen we bevestigen dat deze handmatige aanpassingen (een handeling die in een paar minuten wordt uitgevoerd) enorme potentiële effecten uitoefenen op het rijgedrag van de auto, variërend van de meest evenwichtige voor dagelijks gebruik tot de meest radicale voor het circuit. Uiteraard levert Ford een handleiding mee waarin wordt uitgelegd hoe je de instellingen kiest op basis van het gewenste effect. De Ford Focus ST Edition behoudt de 280 pk sterke 2,3-liter-turbobenzinemotor van de standaard ST. De prijs bedraagt 51.300 euro.