Ford Ranger Raptor: van diesel naar benzine?
Na tien jaar in het vak zal de Ford Ranger worden vervangen door een vierde generatie. Er wordt ongetwijfeld reikhalzend naar uitgekeken, want deze pick-uptruck van Ford is in Europa het bestverkochte model in zijn klasse. Hoewel de leveringen pas voor begin 2023 gepland staan, werd de nieuwe generatie in november jongstleden gepresenteerd.
Visueel is de nieuwe Ranger geïnspireerd op zijn grote broer, de Ford F-150, een onbetwiste bestseller in de VS. Ook het interieur evolueert, met een nieuw groot centraal scherm geïnspireerd op dat van de Mustang Mach-E, waardoor het een technologische sprong voorwaarts zal maken. In afwachting van mogelijke elektrische of plug-in hybride varianten, zal dit werkpaard uitsluitend in diesel beschikbaar zijn. Maar één versie zorgt wellicht voor een verrassing.
Ranger met chilisaus
Dat is de nieuwe Ranger Raptor. Voor zij die het niet weten, de Raptor is waarschijnlijk de gekste Ranger die er bestaat. Hij is geïnspireerd op de geduchte F-150 Raptor en heeft een XXL-vering uit de competitie. Mede hierdoor, en zijn enorme banden, is de Ranger Raptor in staat tot indrukwekkende prestaties op ruw terrein.
Onder de motorkap ligt geen grote V8, maar een 213 pk sterke 2.0l-diesel met veel koppel. Maar dat kan veranderen. De nieuwe Ranger Raptor is in de maak en Ford heeft als eerste indruk een video vrijgegeven. Erg veelzeggend zijn de beelden niet, want het gepresenteerde model is nog goed gecamoufleerd is. Natuurlijk zijn de vering en de sporen verhoogd, maar het is de soundtrack die het interessantst is.
Het geluid van de motor klinkt niet als een diesel, maar eerder als een benzinemotor. We verwachten dus uiteraard geen V8 onder de motorkap, maar het zou best een V6 kunnen zijn. Wij kunnen ons inderdaad voorstellen dat Ford dezelfde motor als die in de Bronco Raptor zal gebruiken. Die werd onlangs voorgesteld met een vermogen van niet minder dan 400 pk!