GR Corolla: een nieuwe gekte van Toyota
Gazoo Racing. Dus ga naar YouTube en typ in "gazoo gazoo". Het eerste resultaat is een fragment uit de film "Le distrait" (1970) met Pierre Richard en Bernard Blier. Vertrouw ons, je zal de initialen 'GR' daarna nooit meer op dezelfde manier zien! Maar laten we er geen grapjes over maken, want de Toyota GR Corolla is geen grapje.
Onder de motorkap ligt de geblazen driecilindermotor (1,6 liter) uit de Toyota GR Yaris. Hij levert 300 pk bij 6500 t/min en 370 Nm van 3000 tot 5500 t/min. Al dit vermogen wordt op de weg gezet via een GR-Four-vierwielaandrijving met drie verschillende rijmodi: een koppelverdeling 60/40 voor/achter voor meer veiligheid, 50/50 voor meer efficiëntie of 30/70 voor het plezier. De versnellingsbak heeft zes versnellingen en is handgeschakeld.
Naast een carrosserie met talrijke verstevigingen en extra laspunten voor een hogere stijfheid werd de ophanging grondig herzien met speciale veren, schokdempers en stabilisatorstangen, "grote" remmen en Enkei gedoopte 18-duimsvelgen voorzien van Michelin Pilot Sport 4. Ook het gebruik van aluminium, voor het grootste deel van de voorkant inclusief de motorkap, en koolstofvezel voor het dak, heeft gewicht bespaard. Op de weegschaal zet de Toyota GT Corolla "slechts" 1.474 kilo neer. Er zijn twee versies gepland: de Core en de Circuit Edition, die aerodynamisch is geoptimaliseerd en op beide assen een Torsendifferentieel heeft. Of deze pretversie van de Corolla ooit naar Europa komt, is hoogst twijfelachtig.