Honda heeft Europese versie Civic klaar
Europese klanten geven de voorkeur voor de stijl van een vijfdeurs, terwijl (vooral) de Amerikanen sedans met een bagageruimte verkiezen. De nieuwe Civic krijgt daarom een meer taps toelopend profiel door de integratie van de achterklep, wat hem de modieuze look van een vierdeurscoupé geeft.
Het interieur lijkt sober maar ook kwalitatiever. Vooral met de details weten de ontwerpers persoonlijkheid op te wekken. Kijk maar naar de lange strook met honingraatmotief over de gehele breedte van de cockpit of de verchroomde en van achteren verlichte bedieningsknoppen van de airconditioning die een heel mooi effect lijken te hebben.
We kennen nog niet alle binnenafmetingen, maar de 35 millimeter langere wielbasis suggereert dat er meer ruimte zal zijn voor de passagiers.
Alleen hybride
Onder de motorkap van de Europese Civic komt enkel de e:HEV gedoopte hybride motor. Deze is vergelijkbaar met de motor die we al kennen van de Honda Jazz en Honda HR-V. Zowel het vermogen als de batterijcapaciteit zijn echter verhoogd. In dit geval is de verbrandingsmotor een 2,0-liter-benzinemotor gecombineerd met twee elektromotoren voor een totaalvermogen van 184 pk. De laatste twee worden aangedreven door een grotere batterij met 72 cellen.
Wisselen tussen de verschillende aandrijvingen gebeurt automatisch, zonder tussenkomst van de bestuurder, om de efficiëntie en het brandstofverbruik te verhogen. Honda claimt minder dan 5 liter per 100 kilometer en slechts 110 gram CO2/km. De auto komt in het najaar op de markt.