Jeep Avenger 4xe, meer Jeep dan ooit
Laten we allereerst niet vergeten dat de Jeep Avenger in het allereerste begin heel officieel werd aangekondigd als een elektrisch model, en alléén elektrisch. Maar Stellantis had duidelijk geanticipeerd op het gebrek aan succes van BEV's, en bereidde versies 'voor iedereen' voor. Sluit de haakjes, en verwelkom nu deze nieuwe versie van de Jeep Avenger. Hij draagt het 4xe-label, wat nu de algemene benaming is voor Jeeps met 4x4-transmissie. Maar er is een nuance.
Niet oplaadbaar
Inderdaad, van de Renegade tot de Grand Cherokee, via de Compass en zelfs de legendarische Wrangler, alle andere Jeep 4xe-modellen danken hun vierwielaandrijving aan een plug-inhybride systeem, waarbij de elektromotor de achterwielen aandrijft. Dat is hier niet het geval, want Jeep vertrekt van een lichte hybride op 48 volt en voegt daar een tweede 29 pk sterke elektromotor op de achteras aan toe. Het hele pakket ontwikkelt 136 pk en wordt aangestuurd door een keuzeschakelaar (Auto, Snow, Sand&Mud, Sport). Hij heeft ook een speciale achterwielophanging, een bodemvrijheid die 1 centimeter hoger is (21 centimeter in totaal), een aantal esthetische details en standaard M+S-banden. De kleinste Jeep wordt zo een uitstekende terreinwagen, maar zijn terreincapaciteiten blijven uiteraard ver achter bij die van een Renegade Rubicon of zelfs een Compass 4xe Trailhawk. De lancering staat gepland voor het laatste kwartaal van 2024 en prijzen zijn nog niet bekend.