Kia Niro: ecologische slimmigheden
Aan de buitenkant, en dit is misschien niet ieders smaak, valt onmiddellijk de contrasterende C-stijl op. In werkelijkheid verbergt dit paneel een "windtunnel" die de lucht langs de zijkanten van de auto neerwaarts geleidt door een ruimte naast de achterlichten zodat de turbulentie vermindert. Ook de actieve luchtklep in de radiatorgrille sluit automatisch wanneer motorkoeling niet nodig. Zo wordt de luchtstroom ook vooraan beter geleidt. Kia beweert dat deze wijzigingen resulteren in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.29 zonder aan te geven wat de coëfficiënt van het voorgaande model was.
Verder beschikt de nieuwe Niro HEV (hybride) en PHEV (plug-inhybride) over een intelligente "Green Zone"-rijmodus. Deze automatiseert 100% elektrisch rijden in bepaalde stedelijke gebieden. De Green Zone-modus kan ook de resterende lading op een geplande route beheren door voortdurend het batterijverbruik te controleren en te modelleren op de resterende afstand. Daarbij wordt zo efficiënt mogelijk van benzine naar elektrisch overgeschakeld.
Een andere milieuvriendelijke innovatie is de nu elektrische verwarming (5,5 kWh), waardoor de auto bij koud weer langer in de 100% elektrische stand kan werken zonder dat die energie nodig is voor de opwarming van het interieur zoals dat bij een conventionele verwarming het geval zou zijn. Het zorgt voor meer comfort en minder uitlaatemissies.
Binnenin heeft Kia beslist om voorrang te geven aan milieuvriendelijke materialen. Zo is de hemelbekleding gemaakt van 56 procent gerecycleerde papiervezels, zijn de kunstlederen zetels bekleed met biogebaseerd polyurethaan gemaakt van eucalyptusbladeren en zijn de deurpanelen gelakt met benzeen-, tolueen- en xileenvrije verf.
Verder is er ook speciale aandacht besteed aan geluidsisolatie, terwijl de slankere voorstoelen ruimte besparen. Het dashboard heeft ook twee 10,25 duim grote schermen. De middenconsole kan je op verschillende manieren configureren om plaats te bieden aan een laptop. Tot slot kan de Vehicle-to-Device (V2D)-functie van de Niro EV de batterij in twee richtingen gebruiken als een draagbare 3kW-stroombron voor voeding aan externe elektrische apparaten.