Lancia keert met Ypsilon, Delta en een SUV terug naar België
Bij de fusie van de groepen PSA (Peugeot-Citroën-DS-Opel) en FCA (Fiat Chrysler Automobiles) verzekerde Carlos Tavarès, voorzitter van de nieuwe entiteit Stellantis, dat elk van haar merken haar aanwezigheid zou moeten rechtvaardigen binnen de termijn van tien jaar. Daartoe behoorde ook Lancia, dat op zijn thuismarkt vijf jaar lang een kluizenaarsbestaan leidde en waarvan iedereen dacht dat het ten dode was opgeschreven. En dan hebben we het nog niet eens over de verbazingwekkende overlevingsdrang van het enige overgebleven model, de Ypsilon. Hou je vast, die verkocht in 2019 beter dan... alle Alfa Romeo's samen in Europa!
In plaats van zo'n legendarisch merk in de geschiedenisboeken te gooien, doet Stellantis een poging tot herlancering: Lancia zal binnen drie jaar opnieuw buiten Italië worden verdeeld. Een van de eerste markten waar het illustere Italiaanse huis naar terugkeert is België, samen met Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en Spanje.
Speerpunt wordt de volledig nieuwe Ypsilon, waarschijnlijk gebaseerd op de toekomstige Fiat Punto. Afmetingen en componenten zal deze delen met de Peugeot 208 en Opel Corsa. Het zou de laatste auto moeten zijn met een verbrandingsmotor (hybride), maar zal uiteraard ook in een 100% elektrische versie worden aangeboden.
We zullen nog vier jaar moeten wachten op de herboren Delta. Dat wordt waarschijnlijk een lichtjes verhoogde compacte sedan. Een 'cross-over' dus, zoals dat luidt. Zijn technische neefjes worden de Opel Astra-e en de DS4. Zal ook het gamma vervoegen, vanaf 2026, is een SUV (vermoedelijk onder de naam Aurelia). Deze zal uitsluitend elektrisch zijn.