Lexus stelt de releasedatum van zijn "Yoke"-stuurwiel uit
Lexus zal zijn "Yoke"-stuurwiel nog niet vermarkten. Je weet wel, dat is het 'halve stuurwiel' dat Tesla als wereldpremière introduceerde op zijn Model S. Het biedt niet alleen een ander ergonomisch ontwerp dan de klassieke stuurwielen, het is ook preciezer. Want in plaats van een stuurkolom zoals op de meeste auto's, is het Yoke-stuurwiel elektronisch verbonden, via een kabel. Hierdoor kunnen de wielen hun volledige uitslag geven met een halve draai aan het stuur, terwijl een conventioneel tandheugelstuur tot twee volledige omwentelingen vereist!
"We willen dat het systeem perfect is"
Een esthetische en technische innovatie dus, die Lexus wil invoeren in zijn nieuwe SUV, de 100% elektrische RZ. Het probleem is dat de ontwikkeling ervan langer duurt dan verwacht, dus voorlopig moeten klanten het stellen met een klassiek rond stuurwiel. Het premiummerk van Toyota stelt gerust en wacht liever nog even met de laatste aanpassingen. De productmanager van Lexus zei onlangs: "Er is geen probleem, we willen gewoon dat het systeem perfect is. Aangezien dit een nieuwe, baanbrekende technologie is, moeten we het nog verder verfijnen.”