Nieuwe BMW M5: zware jongen (in elke betekenis van het woord)

4mnd geleden | Laurent Zilli

Een BMW M5 is altijd een gebeurtenis. Dat is ook deze keer weer het geval. Het nieuwe model legt een aantal indrukwekkende cijfers voor, al zijn die niet allemaal ten goede...

Een paar maanden na het debuut van de nieuwe 5 Reeks krijgen we eindelijk de nieuwe M5 te zien, lange tijd beschouwd als de patron van de grote, ultraperformante sedans. Dit nieuwe model is - hoe kan het anders? - de eerste van het elektrische tijdperk. Hoewel hij nog niet volledig 'batterij-aangedreven' is, maakt hij gebruik van een oplaadbaar hybridesysteem, dat een flinke duw in de rug betekent van de verbrandingsmotor: de 4,4-liter V8 - phew! Deze motor is een evolutie van de 600pk-versie in de vorige M5, maar is herleid tot 585 pk. En toch. Dankzij de 197 pk sterke elektromotor beschikt de nieuwe BMW M5 over maar liefst 727 pk en een totaal koppel van 1.000 Nm! Al die kracht wordt verdeeld over alle vier de wielen. Genoeg om nog snellere rondetijden neer te zetten? Nou, nee...

Niet zo snel

Er zit een kleine angel aan dit verhaal, eentje die we ook al bij 'het huis aan de overkant' hebben gezien, meer bepaald bij de huidige Mercedes-AMG C63. Door de mechanische onderdelen en de accu voegt het hybride systeem een serieuze ballast toe aan de auto, die nu... 2.445 kilo weegt. Dat is bijna 500 kilo meer dan de vorige generatie. Als gevolg daarvan is de nieuwe M5 een beetje traag (we maken natuurlijk een grapje), met een 0-100km/u-tijd van 3,5 seconden, twee tienden trager dan de oude M5. En, afgezien van de cijfers, is het vooral tijdens sportief rijden, op bochtige wegen, dat deze 2,5 ton niet onopgemerkt zal blijven. En dat allemaal voor een elektrische actieradius van 40 kilometer? Ja, maar vooral voor een uitstoot van 37-39 g/km CO2. Het zijn - ahum - prachtige tijden...

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in