Nieuwe Volkswagen Multivan ook als plug-inhybride

3j geleden | Nicolas Morlet

Volkswagen onthult de nieuwe generatie van zijn grote MPV Multivan. De stijl en het model zijn, op een radicale manier, helemaal nieuw. Een oplaadbare hybride maakt zijn opwachting.

 

Ook al is het moeilijk om het wiel opnieuw uit te vinden en behoudt hij zijn massieve look, toch breekt de nieuwe Multivan vrij duidelijk met de hoekige stijl van zijn voorganger. Hij is zelfs nog iets groter: +69 millimeter in de lengte (4.973 mm) en +37 millimeter (1.941 mm) in de breedte. Voor écht grote gezinnen staat er ook een lange versie van 5.173 millimeter op het programma. De nieuwe Multivan staat op een langere versie van het MQB-platform, een hele verandering.

De slimme vormgeving maakt het massief uiterlijk echter een heel pak zachter. De hoeken zijn ronder en het silhouet lijkt geïnspireerd op de elektrische modellen van het merk, zoals de ID.3 en ID.4.

 

 

Hybride of benzine

 

De nieuwe Multivan is niet als elektrische monovolume bedoeld (zijn platform laat het ook niet toe), dat wordt volgend jaar de taak van de nieuwe ID.Buzz. In de plaats krijgt de Multivan een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn die een 150 pk sterke benzinemotor combineert met een 116 pk sterke elektromotor voor een totaal gecombineerd vermogen van 218 pk.

De 13 kWh grote batterij levert genoeg energie om tot 50 kilometer te rijden in volledig elektrische modus. De enige andere motor die op dit moment is aangekondigd, is een 204 pk sterke TSI (benzine) met DSG-automaat. Gewis en zeker komen er in de nabije toekomst ook dieselmotoren, want die blijven uiterst geschikt voor een voertuig van dit kaliber.

 

 

Ruimte genoeg

 

Uiteraard biedt de Multivan nog altijd flink veel ruimte aan boord, want naast de modulaire en verschuifbare achterbank kan er tot 469 of 763 liter bagage worden opgeborgen achter de drie zitrijen. Het dashboard is - helaas - volledig aanraakgevoelig, dus je zal verplicht zijn om via de omweg van menu's op het centrale scherm ook hoofdfuncties als klimaatregeling te bedienen.

De komst van de Multivan betekent niet dat de huidige Transporter binnenkort met pensioen gaat. Hij moet zijn carrière nog enige tijd uitzingen, vooraleer een samen met Frod ontwikkelde opvolger het overneemt. En, zoals gezegd, er volgt ook nog een ID.Buzz en ID.Buzz cargo. 

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in