Nieuwe hybride motor voor de Peugeot 3008 en 5008
Het Peugeot Hybrid 48V-systeem bestaat uit een PureTech-benzinemotor van de nieuwe generatie met 136 pk, gekoppeld aan een nieuwe zesbak waarin een elektromotor is geïntegreerd. Dankzij een 48-voltbatterij, die tijdens het rijden wordt opgeladen, biedt deze technologie extra koppel bij lage toerentallen en een verlaging van het brandstofverbruik tot 15%. Dit wordt vooral bereikt in de stad (-2,5 l/100 km) en op de snelweg (- 0,7 l/100 km), terwijl het verbruik op de snelweg ongewijzigd blijft.
Tot 50% in elektrische modus in de stad
Wanneer de acculading het toelaat, maakt het hybride systeem het mogelijk om in druk verkeer voor 100% elektrisch te starten, te manoeuvreren (om te parkeren bijvoorbeeld) en met lage snelheid te rijden. In de stad kunnen de Peugeot 3008 en 5008 Hybrid dus meer dan 50% van de tijd in de emissievrije modus rijden. Bij hogere snelheden (tot 145 km/u) stopt de verbrandingsmotor wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat bij een constante snelheid en bij het afremmen.
Deze hybride motor komt op andere modellen
Met deze lancering in het tweede kwartaal van 2023 wordt het motorengamma van de 3008 en 5008 volledig geëlektrificeerd. Deze hybride motor vervangt de PureTech 130 EAT8-benzinemotor en zal binnenkort beschikbaar zijn op andere modellen in het gamma, waaronder de 208, 2008, 308, 308 SW en 408.