Nissan Qashqai e-Power - de EV die benzine drinkt!

2j geleden Nicolas Morlet

Nissan staat erop de Qashqai e-Power te presenteren als een "100% elektrisch" voertuig. In zekere zin is hij dat ook. Alleen gebruikt hij aan de bron een benzinemotor en een verbazingwekkende hybride kinematica. Maar het blijkt allemaal zeer aangenaam te rijden.

Het siert Nissan dat ze de eerste elektrische SUV hebben uitgevonden die moet worden bijgetankt! De Qashqai e-Power is namelijk uitgerust met twéé motoren. De eerste, een elektrische met 190 pk, is de enige die met de voorwielen is verbonden. Dat is dus degene die de auto aandrijft. Maar in plaats van te worden gevoed door een grote batterij, zoals gebruikelijk bij elektrische SUV's, maakt deze gebruik van een benzinegenerator: een 1.5-viercilinder met 156 pk! Dit is een verbazingwekkende keuze maar ze is niet zonder voordelen. Je hebt geen laadkabels nodig, om er maar één te noemen.

Elektrische sensaties

In de praktijk liggen de sensaties dicht in de buurt van die van een elektrische auto. De acceleratie is homogeen en verloopt direct, en met een SUV op baterijen deelt hij zijn lineaire krachtontplooiing. Van 0 naar 100 km/u spurt je in maar 7,9 seconden. De afwezigheid van een versnellingsbak versterkt de parallel tussen deze e-Power en een echte elektrische auto. Zelfs het geluid, of liever het gebrek daaraan, zou een leek in de maling kunnen nemen, want het benzinemolentje draait zo stil en er is geen gebrek aan goede geluidsisolatie.

Net als bij een echte elektrische auto kan de Qashqai e-Power energie die vrijkomt tijdens vertragen en afremmen terugwinnen en doorsluizen naar zijn bescheiden batterij van 2,1 kWh. Deze regeneratie kan ook op twee niveaus worden ingesteld, waarbij het meest geavanceerde de auto in staat stelt af te remmen tot volledige stilstand zonder het rempedaal te gebruiken. Het maakt de rit alleen maar aangenamer, vooral omdat het weggedrag van de Qashqai zowel comfortabel als evenwichtig is.

Maar aangezien er een benzinemotor onder de motorkap ligt, moeten we het ook over het brandstofverbruik hebben. Nissan kondigt een gemiddelde van 5,3 l/100 km aan. Een uitstekende waarde die we tijdens onze testrit evenaarden. Ze ligt heel dicht in de buurt van een traditionele hybride, en is identiek aan die van een conventionelere Toyota C-HR 184pk.

Conclusie

De e-Power-motor van de Qashqai onderscheidt zich door een origineel ontwerp en geeft hem een rijgevoel dat dicht aanleunt bij dat van een "echte" elektrische auto. Hij rijdt veel prettiger dan de 158 pk sterke benzinemotor met automatische transmissie en kost slechts 1.450 euro meer; vanaf 40.740 euro alles bij elkaar. De e-Power behoudt alle stijl- en interieurkenmerken van de Qashqai, en de bagageruimte gaat er zelfs met 15 liter (455) op vooruit. Hij voegt ook een groter 12,3 duim groot scherm toe voor multimedia naast digitale tellers. Al met al kunnen wij hem alleen maar aanbevelen!

Sterke punten

  • Zachte en stille werking
  • EV-achtig gevoel
  • Reëel verbruik

Nissan Qashqai e-Power

  • Lengte: 4,42 m
  • Breedte: 2,08 m
  • Hoogte: 1,62 m
  • Koffervolume: 455 - 903 l
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,3 - 5,4 l/100 km
  • Cilinderinhoud: 1.497 cc
  • Vermogen: 190 pk
  • Koppel: 250 Nm
  • Topsnelheid: 170 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,9 sec.
  • CO2 (WLTP): 120 - 122 g/km
  • Basisprijs: 40.740 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in