Porsche 911 T, alleen manueel
Nu Porsche de 992-generatie vernieuwt, kunnen we een constante stroom persberichten over elke 911-variant verwachten. Niet alles verdient onze aandacht, maar sommige versies zijn simpelweg te iconisch. Zoals de GT3 vorige week en nu de ‘T’ - kort voor Touring - die geldt als een van de meest uitgepuurde uitvoeringen. De T volgt het voorbeeld van de oorspronkelijke Carrera T-modellen, die destijds de minst krachtige, maar ook lichtste en meest wendbare auto’s in het gamma waren. Een echte puristenauto. En dat merk je meteen.
6, niet 7
De grootste troef van de nieuwe 911 T ligt in zijn combinatie van de basis 3.0-liter-boxermotor (393 pk) met een handgeschakelde zesversnellingsbak, waarbij Porsche de eerder weinig gewaardeerde zevende versnelling heeft weggelaten. Ook is de optie voor een PDK-automaat geschrapt, wat de T terugbrengt naar zijn oorspronkelijke puurheid. Qua gewicht scheelt het slechts 12 kilo met een standaard Carrera, maar dat komt doordat de T standaard wordt uitgerust met een meesturende achteras, wat de rijervaring aanzienlijk verbetert. Verder is de achterbank een gratis optie, en nog leuker: de 911 T is nu ook als cabriolet verkrijgbaar. Een open 911 met een handbak? We kunnen niet wachten!