Renault Austral: de Renault-SUV met grote ambities
"Zijn naam, die doet denken aan het zuiden en de ruimte, een belofte van onbegrensde mogelijkheden, weerspiegelt de genen van het merk", "De nieuwe Austral is hypermodern en beschikt over 32 rijhulpsystemen", "Geproduceerd in de ultramoderne fabriek van Palencia in Spanje..." dit zijn slechts enkele loftbetuigingen waarmee Renault de Austral voorstelt, vergezeld van een citaat van Luca De Meo, CEO van de groep: "De nieuwe Renault Austral is de perfecte belichaming van wat een C-segment SUV moet zijn en waartoe Renault in staat is.”
De Austral koestert grote ambities. Hij moet nieuw leven blazen in het cruciale SUV-segment, dat vlottende wordt gehouden door de Captur en de Arkana, en de mislukking van de Kadjar (en zelfs tot op zekere hoogte de Koléos) uitwissen. Deze kon nooit concurreren met de Peugeot 3008 en de Volkswagen Tiguan. Bewijs van de breuk met zijn voorganger? Hij neemt niet eens zijn naam over.
Alles nieuw
Daarom zijn de ingenieurs en ontwerpers bij het ontwerp van de Austral van nul begonnen. Hij heeft een volledig nieuw design, veel gespierder dan voorheen, dat met name wordt gekenmerkt door harder bewerkte zijkanten, velgen met een diameter die kan oplopen tot 20 duim, en desnoods zwarte inzetstukken voor de carrosserie.
Aan de voorkant is de LED-lichtsignatuur herkenbaar en bovenop de grille prijkt het 'flat design'-logo met de naam “Nouvel'R”. Op de Austral debuteert ook de nieuwe 'bedrieglijk sportieve' modelsignatuur van het merk, de opvolger van de RS Line-reeks: die zal voortaan Esprit Alpine heten. Deze versie onderscheidt zich door een sportiever exterieur en een cabine met meer exclusieve materialen.
Het interieur zelf is geïnspireerd op de nieuwste Mégane E-Tech Electric. Het presenteert zich op dezelfde manier met twee schermen, respectievelijk een voor de tellers en een ander als centrale console. Ook op technologisch vlak is het Android Automotive-multimediasysteem aanwezig - gelukkig! - onder de naam OpenR Link.
Dit systeem integreert alle diensten van de Amerikaanse reus (Maps, Google Assistants, Google Play, enz.), wat bijdraagt tot de ergonomie en vertrouwdheid van de gebruikers. Het systeem functioneert namelijk zoals op een smartphone.
De ruimte is vrij royaal en het volume van de bagageruimte varieert van 430 tot 575 liter, afhankelijk van de motorisatie en of u al dan niet voor de verschuifbare stoel kiest.
Hybride voor iedereen
De Renault Austral zal alleen hybride aandrijflijnen aanbieden, op verschillende niveaus. Van zeer lichte hybridisatie (12V) voor de 1.3l 140 en 160 pk; tot iets meer geavanceerde hybridisatie (48V) voor de 1.3l 130 pk; en tot volledige hybridisatie (niet-oplaadbaar) met 160 en 200 pk. De SUV belooft ook een van de meest dynamische in zijn segment te zijn als u kiest voor het 4-Control-systeem met vierwielaandrijving en -sturing.
We zullen nog even moeten wachten om de Austral in het echt te zien. De bestellingen openen pas in het najaar.