Tourbillon, het nieuwe meesterwerk van Bugatti

1w geleden | Laurent Zilli

Bugatti blijft ons verbazen, dit keer met zijn nieuwste creatie de Tourbillon. Het nieuwe vlaggenschip van het merk uit Molsheim is uitgerust met een hybride V16-motor en ontwikkelt maar liefst 1.800 pk.

De Tourbillon betekent een revolutie voor Bugatti. Het model markeert het einde van het tijdperk van de W16 die plaats ruimt voor een geëlektrificeerde V16. Bugatti slaat nieuwe wegen in met zijn 1.000 pk sterke V16-verbrandingsmotor (ontwikkeld in samenwerking met Cosworth), ondersteund door drie elektromotoren, wat het totaalvermogen naar 1.800 pk hijst. Met een batterij van 25 kWh kan de auto in 100% elektrische modus een afstand van 60 kilometer afleggen.

Verbluffende prestaties

Dankzij deze magisch klinkende motor kan de Bugatti Tourbillon indrukwekkende prestaties voorleggen: 0-100 km/u in 2 seconden, 0-200 km/u in minder dan 5 seconden, 0-300 km/u in minder dan 10 seconden en 0-400 km/u in minder dan 25 seconden. Dankzij de expertise van Cosworth begint de rode zone pas aan 9.500 opm en is de topsnelheid begrensd op 385 km/u zonder de Speed Key. Dit illustere hulpmiddel kan de Bugatti een duizelingwekkende snelheid van 445 km/u verlenen. Om deze waanzinnige cijfers weer te geven, toont het op een uurwerk geïnspireerde instrumentenpaneel de snelheid en het toerental op dezelfde teller, met een schaalverdeling tot 550 km/u.

Kruising tussen Chiron en La Voiture Noire

Qua esthetiek is de voorkant van de Tourbillon geïnspireerd op de Chiron, met een iets imposantere look, en de mythische hoefijzervormige grille is gegroeid. De achterlichten doen denken aan die van La Voiture Noire. In profiel zijn de C-vormige lijnen van de Chiron en Veyron behouden, maar de Tourbillon valt op door zijn schaardeuren.

Dit meesterwerk op wielen draagt een prijskaartje van 3,8 miljoen euro (startprijs!) en wordt gelimiteerd op 250 exemplaren, de helft zoveel als van de Chiron. Door de overname van Rimac maakten autoliefhebbers zich zorgen dat alles volledig elektrisch zou worden, maar dat lijkt voorlopig niet aan de orde. Oef!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in