1mnd geleden | Laurent Zilli


Bij Audi evolueert de modelnomenclatuur. Benamingen met een even nummer (A4, A6, Q6...) worden voortaan gereserveerd voor elektrische modellen, aangevuld met het achtervoegsel e-tron, terwijl modellen met een verbrandingsmotor oneven nummers gebruiken. U begrijpt dus dat deze nieuwe A5 nog steeds een "thermische" is. Maar in overeenstemming met deze verandering moet het dus de huidige A4 vervangen en ook de vorige 5 opvolgen. En zijn toegenomen omvang brengt hem zelfs dichter bij de A6, die zal worden vervangen door een A7, die de taak zal hebben om de huidige A6, A7 en A8 op te volgen. Bent u nog steeds mee?
 
Inspiratie Q6
 
Deze nieuwe A5 is gebaseerd op het nieuwe Premium Platform Combution (PPC) en wordt bijna 7 cm langer dan de vorige, met een totale lengte van 4,82 m. De sedan behoudt zijn dynamische uitstraling en zijn configuratie met vijf deuren en achterklep. Maar de stijl evolueert aanzienlijk en wint aan kracht. Het is uiteraard geïnspireerd op de lijnen van de nieuwste Q6 e-tron, vooral in de behandeling van de rondingen ter hoogte van de wielkasten, maar ook in de behandeling van de oppervlakken en de motorkap. En uiteraard ook in het ontwerp van de koplampen en LED-achterlichten met personaliseerbare lichtsignaturen waar Audi veel belang aan hecht.
Binnenin is een interieur vol schermen (optioneel) te vinden, want naast de digitale instrumentatie en het centrale multimediadisplay, lichtjes gericht naar de bestuurder, heeft de voorpassagier recht op zijn eigen scherm.
 
Avant
 
Eigenlijk zien de "normale" A5-modellen er al net zo gespierd uit als de vorige sportieve S- of RS-versies. Bovendien is de S5 vanaf de lancering beschikbaar met zijn gebruikelijke kenmerken: honingraatgrille – nu met bredere structuur – herziene ophanging, specifieke velgen, spoiler op de bovenkant van de kofferbak en optioneel een Black Package dat de grille-omlijsting, spiegelkappen en de gebruikelijke aluminiumkleurige uitlaatpijpen in glanzend zwart verandert.
Deze S zal meteen beschikbaar zijn voor zowel de sedan als de stationwagen, aangezien de A5 voor het eerst ook als Avant wordt uitgebracht. Een stationwagen met afmetingen vergelijkbaar met die van de sedan, tot in het laadvolume van 476 liter in beide varianten. De coupé- en cabrioletcarrosserieën verdwijnen echter en zullen waarschijnlijk niet terugkeren, ook al blijft het merk daar vaag over.
 
Benzine, diesel en hybride
 
Qua motoren blijft de A5 klassiek. Bij de lancering begint het aanbod met een 2.0l benzinemotor van 150 of 204 pk of een 2.0 TDI dieselmotor van eveneens 204 pk. De S5 voert het gamma aan met zijn 3.0l V6 van 367 pk. Deze laatste twee motoren zijn uitgerust met 48V milde hybridisatie die tot 24 pk extra levert en in staat stelt om korte afstanden elektrisch te rijden, met name tijdens het afremmen. Opmerkelijk is dat ze allemaal uitgerust zijn met automatische versnellingsbakken: er zijn dus geen handgeschakelde versnellingsbakken meer op de A5!
Later worden oplaadbare hybride motoren toegevoegd die meer dan 100 km elektrisch beloven.
Audi kondigt ook aan dat de besturing en ophanging zijn herzien en belooft een "precies, neutraal en wendbaar" rijgedrag. Kortom, een typisch Audi-gedrag dat de merkgetrouwe klanten gerust moet stellen.
 
De komst van deze nieuwe A5 op de markt is gepland voor oktober, met een startprijs van ongeveer 45.000€.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in