Hoeveel voor deze sport- en filmlegende?
Zijn geboorte bracht Porsche bijna aan de rand van de afgrond en betekende dat zijn geestelijke vader, de beroemde Ferdinand Piëch, kleinzoon van Ferdinand Porsche en toekomstige grote baas van de VW-groep, nooit aan het hoofd van het merk kwam te staan. Het was al een mijlpaal in de geschiedenis van Porsche en zou dat nog meer worden met zijn dominantie in de uithoudingskoersen van 1970 en 1971. Hij won de 1000 km van Spa en Monza, de 24 uren van Daytona en natuurlijk Le Mans. Dit alles bij twee gelegenheden. Hij won ook de 12 uren van Sebring, de 1000 km van Buenos Aires en de 1000 km van Brands Hatch. Om maar de belangrijkste evenementen te noemen. Een racebeest dus, dat logischerwijs werd uitgekozen om aan de zijde van een andere ster te belanden.
Steve McQueen
Het was de Porsche 917 die Steve McQueen en zijn productieteam kozen als auto voor de hoofdrolspeler in Le Mans, de filmklassieker uit 1971. Er werden twee 917's gebruikt bij de opnames en een van deze auto's werd zeven jaar geleden geveild voor 14 miljoen dollar, waarmee het de duurste Porsche in de geschiedenis werd, alle categorieën bij elkaar opgeteld. Maar deze auto zou dat record om een aantal redenen kunnen breken. Het feit dat deze auto uit de collectie van komiek Jerry Seinfeld komt kan een factor zijn, maar er is meer. Dit is de 917 waarin McQueen reed op de set van de film. En aan het einde van de opnames heeft hij de auto zelfs gesigneerd. Voor de puristen: deze auto heeft nog steeds de originele twaalfcilinder-boxermotor. Mecum moet nog een schatting bekendmaken, maar het is een veilige gok dat dit zeldzame exemplaar zal flirten met de 20 miljoen. Het antwoord volgt in januari 2025.