Wordt deze Ferrari de duurste uit de geschiedenis?
Ferrari-fans zullen denken dat ze een 250 GTO herkennen op de foto's, maar het is geen 250 GTO, en dat is precies een van de dingen die de auto zo uitzonderlijk maakt. Zo bijzonder zelfs dat hij niet samen met andere kavels op dezelfde dag wordt aangeboden. De veiling die Sotheby's op 13 november in New York organiseert, zal exclusief gewijd zijn aan dit uitzonderlijke object.
330
Ja, de auto is gebaseerd op de 250 GTO. Maar het is een 330, want hij is uitgerust met een grotere en krachtigere motor. Ter herinnering: het getal in de naam geeft de inhoud van één cilinder aan. De V12 van de 330 heeft dus bijna 4 liter cilinderinhoud, in plaats van de 3 liter in de 250 GTO. Om plaats te bieden aan deze motor werd het chassis van de 250 iets verlengd. Een ander uitzonderlijk kenmerk van deze auto was dat het de enige eerste GTO was die niet door privéklanten werd ingeschreven, maar door de Ferrari-fabriek zelf. Hij nam deel aan de 24 uur van Le Mans in 1962 (hij viel uit na een ongeluk in ronde 56), behaalde een klasseoverwinning en de tweede plaats algemeen op de 1.000 km van de Nürburgring datzelfde jaar en nam deel aan vele andere evenementen. En dan hebben we het nog niet eens over de talloze prijzen die de auto heeft gewonnen op de meest prestigieuze concours d'élégances op deze planeet.
Zoals we al zeiden, er is een bedrag van 60 miljoen dollar mee gemoeid. Maar door de zeldzaamheid van deze auto zou het bieden wel eens helemaal uit de hand kunnen lopen en kan dit de duurste Ferrari uit de geschiedenis worden, waarmee hij het officieuze bedrag van 70 miljoen dollar zou kunnen overtreffen dat naar verluidt over de tafel ging tijdens een privéverkoop toen een 250 GTO in 2018 van eigenaar verwisselde.