Citroën C5 Aircross Hybrid 2023: een uiterlijk zoals het innerlijk
De C5 Aircross, die in 2018 werd gelanceerd, bracht eindelijk een compacte SUV die naam waardig in het Citroën-gamma, dat tot dan toe was aangewezen op de verouderde C4 Aircross van Mitsubishi. Het nieuwe model was veel meer Citroën, zowel qua vorm als qua inhoud. Misschien wel té veel, want ondanks zijn geslaagde voorkomen kreeg hij de kritiek dat hij de zachte rondingen - of is het te weinig status? - had behouden van de compacte MPV's die hem voorafgingen (Xsara en C4 Picasso, C4 Spacetourer). Het merk heeft dat nu willen rechtzetten. Met een volledig nieuwe, veel expressievere voorkant wint de C5 Aircross aan visuele boodschap en présence, geholpen door een originele lichtsignatuur die de led-dagrijlichten niet misbruikt zoals andere zich daaraan wagen.
Aan boord versterken de nieuwe bekleding in alcantara en geperforeerd leder en de stiksels de waarneembare kwaliteit en de ‘cosy-chic’ sfeer in het interieur. En niet te vergeten: er is een nieuw 10 duim groot tablet met touchscreen, die handiger is voor de vingers en ogen.
Voortbouwen op vroeger
De C5 Aircross is nog comfortabeler dankzij de nieuwe zitkussens, identiek aan die van de C4 en C5 X. Naast zitcomfort is er natuurlijk ook rijcomfort. Alle goede dingen van de progressieve hydraulische ophanging kunnen we herhalen. Deze verleent de Citroën dat soepele weggevoel waar de concurrentie jaloers op is. Geen twijfel mogelijk: de Franse SUV is en blijft dé referentie op het gebied van comfort!
Bij dynamisch rijden blijven de carrosseriebewegingen goed onder controle, ondanks de 1.800 kg van de plug-inhybride versie die we testten. Op de bochtige wegen van onze test stelde de C5 Aircross zich wendbaar en efficiënt op, geholpen door een precieze elektrische besturing. Over een traject van 120 kilometer verbruikten we 6 l/100 km benzine en 12 kWh elektriciteit. Dat wil zeggen: een lege accu en een tank met een vijfde minder benzine. Dit is een erg goede tol, al zal die natuurlijk variëren naargelang de route en het soort rit. Citroën claimt 1.4 l/100 km en 33 g/km CO2 (WLTP).
Conclusie
Zoals Victor Hugo zei: "Vorm is substantie die naar de oppervlakte stijgt". Ja, Citroën heeft vooral de esthetiek herwerkt, maar uiteindelijk weerspiegelt de nieuwe statiger look van de C5 Aircross waarschijnlijk beter zijn ware persoonlijkheid dan voorheen. Beter afgewerkt en nog comfortabeler, biedt hij nog steeds een zeker rijplezier en een onvergelijkbaar niveau van comfort. We wijzen er verder op dat er ook nog een benzinemotor en een dieselmotor van elk 130 pk in de aanbieding staan. Deze zijn betaalbaarder dan deze plug-inhybride, waarvan de prijs begint aan 42.930 euro.
Sterke punten
- Uniek dempingscomfort
- Laag verbruik en geloofwaardige elektrische actieradius (55 km)
- Interieur en modulariteit (3 afzonderlijke verschuifbare zitplaatsen)
Citroën C5 Aircross Hybrid
- Lengte: 4,50 m
- Breedte: 1,96 m
- Hoogte: 1,68 m
- Koffervolume: 460-600 liter
- Gewicht: 1.760 kg
- Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,4-1,5 l/100 km
- Cilinderinhoud: 1.598 cc
- Vermogen: 225 pk
- Koppel: 300 Nm
- Topsnelheid: 225 km/u
- Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,7 s
- CO2-uitstoot (WLTP): 31-33 g/km
- Basisprijs: 42.930 euro incl. btw