Test BMW M3 Touring: neem kinderen!

1j geleden Nicolas Morlet

BMW heeft eindelijk besloten om de M3 ook als break aan te bieden. Deze wil vaders die een sportieve auto willen verzoenen met moeders die een praktische auto willen. Of is het toch andersom?

Als de M3 de bakens in zijn segment uitzet, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat BMW nooit eerder een breakversie heeft aangeboden. Denk maar aan het succes van zijn meest directe rivalen, de Audi RS 4 en Mercedes C63 AMG. Nu is het toch zover. Het is een welkome opluchting voor gezinnen die heen en weer worden geslingerd tussen het praktische nut van de 500 liter aan bagageruimte en het plezier van de 510 pk sterke 3 liter-zescilinder Twin Turbo motor. Wel, nu is iedereen blij!

Laten we snel overgaan naar de styling en het interieur, die beide zijn gemodelleerd naar de berline. Aan de buitenkant rollen de spieren uit alle hoeken. En aan boord vinden we de indeling met twee schermen die de M3 sinds zijn laatste facelift kenmerkt.

Wat een M!

Motor aan en actie! Het duurt niet lang om het karakter van de M3 Touring te waarderen. Met uitzondering van een zeer stevige demping is hij prima in staat om zijn dagelijkse rol als break te vervullen. Maar het echte plezier komt pas als je de rode knoppen op de stuurwielrand hebt ingedrukt. Deze zijn snelkoppelingen naar de vooraf vastgelegde instellingen: motor, stuurinrichting, demping, versnellingsbak, etc. Alles kan naar hartenlust worden afgregeld. En als je al deze onderdelen in hun meest efficiënte positie zet, is de M3 Touring werkelijk formidabel! Hij wordt hypernauwkeurig en uiterst communicatief, en luistert zonder vertraging aan de vingertoppen van de bestuurder. In elke bocht geniet je van bijtende remmen en een mokerende acceleratie, gekoppeld aan een absoluut onberispelijke efficiëntie dankzij het actieve achterdifferentieel en de vierwielaandrijving... tenzij je hebt besloten om de voorwielen los te koppelen en over te schakelen op achterwielaandrijving! Dit is een keuze die alleen gemaakt moet worden door ervaren bestuurders, die dan hun prestaties op het circuit kunnen meten met de meegeleverde driftanalyser.

Conclusie

Deze M3 is zonder twijfel een van de meest sensationele breaks op de markt! Natuurlijk hoef je geen kinderen te hebben om ervan te genieten. Maar als je er altijd al van hebt gedroomd om in een M3 te rijden en de geneugten van het vader- of moederschap hebt uitgesteld vanwege de beperkte ruimte voor de kroost, dan heb je nu geen excuus meer! Deze M3 Touring is net zo beestachtig op de weg en slechts 0,2 seconden langzamer van 0 naar 100 km/u (in 3,5 seconden). En hij kost niet eens 1.000 euro meer voor dezelfde configuratie. Al blijft het met 103.450 euro inclusief btw nog altijd een droomwagen!

Sterke punten

- Gespierde motor bij alle toerentallen, prestaties

- Zowel verfijnde als toegankelijke wegligging

- Royale binnenruimte en koffer.

 

BMW M3 Touring

Lengte: 4,80 m

Breedte: 1,90 m

Hoogte: 1,44 m

Koffervolume: 500 - 1.510

Gewicht: 1.865 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 10,1 l/100 km

Vermogen: 510 pk

Koppel: 650 Nm

Topsnelheid: 280 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 3,5 s

CO2-uitstoot (WLTP): 229 g/km

Basisprijs: 103.450 euro

Tags: Autotests BMW M3

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in