Test Citroën C5X: de terugkeer van het “vliegend tapijt”
Als je de C5X de facto in het D-segment plaats, dat van de gezinsberlines waar je ook de Peugeot 508, Opel Insignia en Ford Mondeo aantreft, dan is het lastig de Fransman als een gedoodverfde rivaal af te schilderen. Daarvoor mengt deze middenklasser teveel genres door elkaar. De C5X is een vijfdeursberline, maar wel een cross-over met een laagje carrosseriebescherming, een hogere bodemvrijheid en een shooting brake-achtige allure. De voor- en achterkant van de auto delen hun assertieve persoonlijkheid met de C4, die eind 2020 op de markt kwam.
Zeeën van ruimte
Het interieur is minder afwijkend. Mooi en ordentelijk gebouwd, gebruikt het nog altijd klassieke knoppen en tal van snelkoppelingen die de rol van het 12 duim grote aanraakscherm waarachter het geconnecteerde multimediasysteem schuilt tot een minimum beperkt. De bestuurder heeft recht op een tweede scherm voor de tellers, maar met een nogal simplistischs weergave. Er is ook een head-updisplay met een 3D-scherm van een formaat "gelijkwaardig aan een 21"-scherm op een afstand van vier meter". Het projecteert de belangrijkste info in lijn met het gezichtsveld.
Maar bovenal schittert deze C5 op het gebied van ruimte, vooral achterin. De dalende daklijn zit niet in de weg van de hoofden van de 1,80 meter lange passagierst en de beenruimte is royaal. Het ligt eraan dat deze auto in China wordt gebouwd, een regio waar klanten graag comfortabel achterin zitten. Net als in de Mercedes S-Klasse of Audi A8 heeft de rechterachterpassagier een knop waarmee hij de rugleuning van de voorstoel naar voren en naar achteren kan bewegen.
Vliegend tapijt
Zijn Chinese erfenis zorgt er ook voor dat er geen dieselmotoren op het programma staan. Slechts twee benzinemotoren (1.2l 130 pk en 1.6l 180 pk), plus een 225 pk sterke oplaadbare hybride die 50 emissievrije kilometers belooft. Deze laatste onderscheidt zich vooral door zijn nieuwe ophanging. Net als de anderen heeft hij schokdempers met hydraulische aanslagpunten, maar in dit geval zijn ze adaptief. Is de C5 in al zijn versies al uiterst comfortabel, dan wordt hij hiermee het "vliegend tapijt" dat de grote Citroëns van weleer huldigt.
Conclusie
De C5X is een eigenzinnige auto, maar vooral een terugkeer naar het echte Citroën-comfort. Dat comfort dat u in de watten legt op de meest ruwe wegen. Eén ding is zeker, de C5X hybride is zonder twijfel de meest comfortabele auto in zijn segment! Wie wat meer lichaamsondersteuning in de bochten wil, kan de schuifknop van 'Comfort' naar 'Sport' schuiven, waarna de Franse auto zich met verrassende efficiëntie dynamisch in de bochten legt. De C5X draagt ook een redelijk prijskaartje: 31.321 euro voor het basismodel en 42.527 euro voor de plug-inhybride.
Sterke punten
- Ongeëvenaard rijcomfort
- Royale binnenruimte
- Citroën stijl
Citroën C5X Hybride 225
Lengte: 4,80 m
Breedte: 1,86 m
Hoogte: 1,48 m
Koffervolume: 545 l
Gewicht: 1.850 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,5 l/100 km
Vermogen: 225 pk
Koppel: 250 Nm
Topsnelheid: 230 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 8,3 s
CO2-uitstoot (WLTP): 33 g/km
Basisprijs: 42.527 euro