Testrit Abarth 500e: een elektrische auto die hoge ogen gooit!

1j geleden Nicolas Morlet

Na de Fiat 500 is het nu de beurt aan zijn sportieve tegenhanger, de Abarth 500, voor zijn elektrische doop. Een verre van eenvoudige overgang voor een auto waarvan het dna een typisch uitlaatgeluid bevat. Maar de nieuwkomer speelt een geheim wapen uit...

Het is moeilijk om onopgemerkt te blijven achter het stuur van onze neongele Abarth 500-testauto! Dit is de lanceringskleur die het merk heeft gekozen om de overgang naar elektrische voertuigen te onderstrepen. Zelfs als je voor een andere kleur kiest, blijft de schorpioen - opnieuw ontworpen met een bliksemschicht - in deze kleur op de achterspatborden en de naafdoppen van de zwarte 19-duimsvelgen. Dit is ook een manier om deze Abarth te onderscheiden van de Fiat waarvan hij is afgeleid. In tegenstelling tot de modellen met verbrandingsmotor en hun in het koetswerk geplaatste, inspringende bumpers, die op het eerste gezicht elke twijfel wegnamen, is dit bij deze elektrische auto minder duidelijk, ondanks de verlaagde carrosserie.

Aan boord maken het speciale stuurwiel, de zwarte bekleding en de kuipstoelen met gele en blauwe stiksels het verschil. Net als de multimedia-animaties en het digitale instrumentenpaneel. Maar natuurlijk is er weinig ruimte voor meer dan twee passagiers.

Abarth 500e: allergisch voor water

En wat heeft deze elektrische Abarth onder de motorkap? Een motor van 113,7 kW, ofwel 155 pk. Aanzienlijk meer dan de 118 pk van de Fiat en meer dan genoeg om deze kleine Italiaanse auto een boost te geven. Hij accelereert nu van 0 naar 100 km/u in 7 seconden... op papier althans. In de praktijk hadden de banden (Potenza Sport, ondanks het feit dat ze door Bridgestone zijn geleverd) het echter moeilijk om het koppel over te brengen op het asfalt in de natte, maar niet drassige omstandigheden van onze test. En niet alleen bij het wegrijden vanuit stilstand, maar ook onder iets te harde acceleraties. Dit wekt niet echt vertrouwen. En dat is jammer, want deze Abarth lijkt een serieus funpotentieel te hebben, met zijn precieze besturing en stevige, maar niet onaangename demping. Zeker wanneer je de modus Scorpion Track activeert, de meest geavanceerde van de drie beschikbare, waarbij de reacties gespierd en instant verlopen.

Conclusie

Gezien het gebrek aan vertrouwen van de voorkant, is het moeilijk om de sportiviteit van deze Abarth echt in te schatten. Natuurlijk presteert hij goed, maar van een auto ook bedoeld voor dagelijks gebruik, hadden we meer efficiëntie verwacht. En bovenal, met de kille temperaturen van begin december smolt de actieradius van de 42 kWh-batterij als sneeuw voor de zon: amper 200 kilometer met ons gecombineerde gemiddelde van 20,9 kWh/100 km. Dus wat is het geheim? Wel, deze elektrische Abarth is uitgerust met een geluidssysteem dat het gezoem van een uitlaatsysteem perfect nabootst, tot en met het indringende gezoem op de snelweg. Amusant... of irritant, afhankelijk van je smaak.

Sterke punten

- Gespierd uiterlijk en felle kleuren

- Cabine met een heel verzorgde look

- Prestaties en temperament... op droge wegen

 

Abarth 500e

Lengte: 3,67 m

Breedte: 1,90 m

Hoogte: 1,51 m

Koffervolume: 185 liter

Accu: 42 kWh (netto)

Actieradius: 265 km

Vermogen: 155 pk

Koppel: 235 Nm

Topsnelheid: 155 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7 sec.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 13,9 kWh/100 km

Werkelijk verbruik: 20,9 kWh/100 km

Prijs: 36.900 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in