Testrit Abarth 500e: een elektrische auto die hoge ogen gooit!
Het is moeilijk om onopgemerkt te blijven achter het stuur van onze neongele Abarth 500-testauto! Dit is de lanceringskleur die het merk heeft gekozen om de overgang naar elektrische voertuigen te onderstrepen. Zelfs als je voor een andere kleur kiest, blijft de schorpioen - opnieuw ontworpen met een bliksemschicht - in deze kleur op de achterspatborden en de naafdoppen van de zwarte 19-duimsvelgen. Dit is ook een manier om deze Abarth te onderscheiden van de Fiat waarvan hij is afgeleid. In tegenstelling tot de modellen met verbrandingsmotor en hun in het koetswerk geplaatste, inspringende bumpers, die op het eerste gezicht elke twijfel wegnamen, is dit bij deze elektrische auto minder duidelijk, ondanks de verlaagde carrosserie.
Aan boord maken het speciale stuurwiel, de zwarte bekleding en de kuipstoelen met gele en blauwe stiksels het verschil. Net als de multimedia-animaties en het digitale instrumentenpaneel. Maar natuurlijk is er weinig ruimte voor meer dan twee passagiers.
Abarth 500e: allergisch voor water
En wat heeft deze elektrische Abarth onder de motorkap? Een motor van 113,7 kW, ofwel 155 pk. Aanzienlijk meer dan de 118 pk van de Fiat en meer dan genoeg om deze kleine Italiaanse auto een boost te geven. Hij accelereert nu van 0 naar 100 km/u in 7 seconden... op papier althans. In de praktijk hadden de banden (Potenza Sport, ondanks het feit dat ze door Bridgestone zijn geleverd) het echter moeilijk om het koppel over te brengen op het asfalt in de natte, maar niet drassige omstandigheden van onze test. En niet alleen bij het wegrijden vanuit stilstand, maar ook onder iets te harde acceleraties. Dit wekt niet echt vertrouwen. En dat is jammer, want deze Abarth lijkt een serieus funpotentieel te hebben, met zijn precieze besturing en stevige, maar niet onaangename demping. Zeker wanneer je de modus Scorpion Track activeert, de meest geavanceerde van de drie beschikbare, waarbij de reacties gespierd en instant verlopen.
Conclusie
Gezien het gebrek aan vertrouwen van de voorkant, is het moeilijk om de sportiviteit van deze Abarth echt in te schatten. Natuurlijk presteert hij goed, maar van een auto ook bedoeld voor dagelijks gebruik, hadden we meer efficiëntie verwacht. En bovenal, met de kille temperaturen van begin december smolt de actieradius van de 42 kWh-batterij als sneeuw voor de zon: amper 200 kilometer met ons gecombineerde gemiddelde van 20,9 kWh/100 km. Dus wat is het geheim? Wel, deze elektrische Abarth is uitgerust met een geluidssysteem dat het gezoem van een uitlaatsysteem perfect nabootst, tot en met het indringende gezoem op de snelweg. Amusant... of irritant, afhankelijk van je smaak.
Sterke punten
- Gespierd uiterlijk en felle kleuren
- Cabine met een heel verzorgde look
- Prestaties en temperament... op droge wegen
Abarth 500e
Lengte: 3,67 m
Breedte: 1,90 m
Hoogte: 1,51 m
Koffervolume: 185 liter
Accu: 42 kWh (netto)
Actieradius: 265 km
Vermogen: 155 pk
Koppel: 235 Nm
Topsnelheid: 155 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7 sec.
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 13,9 kWh/100 km
Werkelijk verbruik: 20,9 kWh/100 km
Prijs: 36.900 euro