Fiats dochteronderneming voor sportwagens, Abarth, heeft net aangekondigd dat de laatste modellen met verbrandingsmotoren met pensioen gaan. De toekomst is elektrisch en alleen de 500e en 600e blijven in de catalogus.
Eerder dit jaar aangekondigd, maakt de eerste “familiale” Abarth sinds de Punto vandaag zijn debuut. Verrassend genoeg gaat één versie zelfs verder dan de beloofde 240 pk.
Nu Abarth geleidelijk een einde maakt aan zijn tijdperk van verbrandingsmotoren, onthult Giannini Automobili de Spettacolo, een aangepaste Abarth 595 met 250 pk onder de motorkap.
Deze kleine conceptauto werd in 1955 gebouwd om Amerikaanse klanten aan te spreken en herinnert ons eraan dat de fabrikant veel meer maakte dan opgefokte yoghurtpotten.
De tak van Stellantis die zich bezighoudt met de geschiedenis van zijn merken begint aan het ambitieuze project om zeer kleine series te produceren. Deze Abarth is gebaseerd op de opwindende Alfa 4C en zal maar vijf enthousiaste kenners verblijden.
Abarth gaat zich niet louter beperken tot de kleine 500. Het merk met de schorpioen staat op het punt zijn gestoken versie van de crossover Fiat 600 te lanceren. Met, naar we hopen, een welkome geluidscorrectie.
De opgevoerde versie van de Fiat 500 komt in een gelimiteerde editie die de 75ste verjaardag van Abarth markeert. Dit zou ook de allerlaatste niet-elektrische Abarth kunnen zijn, maar we benadrukken het voorwaardelijke aspect.
Na de Fiat 500e is het nu de beurt aan de SUV 600e om in Abarth-stijl te worden uitgevoerd. Op het programma: een veel gespierder uiterlijk en aanzienlijk meer vermogen!
Na de Fiat 500 is het nu de beurt aan zijn sportieve tegenhanger, de Abarth 500, voor zijn elektrische doop. Een verre van eenvoudige overgang voor een auto waarvan het dna een typisch uitlaatgeluid bevat. Maar de nieuwkomer speelt een geheim wapen uit...