Belastingvoordelen voor bedrijfsvoertuigen worden binnenkort anders
Eind april heeft de regering de nieuwe parameters voor de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfsvoertuigen bekrachtigd. Dit belastingstelsel is erop gericht de markt in de richting van volledig elektrische aandrijving te sturen. Bedrijfsvoertuigen zullen daarop geen uitzondering vormen.
Zo wordt de fiscale aftrekbaarheid van utilitaire voertuigen die fossiele brandstoffen gebruiken, vanaf 2026 gehalveerd tot maximaal 50%, met inbegrip van hybride en plug-inhybride motoren. Alleen elektrische bestelauto's zullen dus nog de maximale belastingvoordelen genieten, d.w.z. een aftrekbaarheid tot 100%.
Geen pick-ups meer?
De meeste merken zijn al begonnen met de elektrificatie van hun bestelwagens, maar het segment dat het hardst door deze maatregelen zou kunnen worden getroffen, is dat van de pick-ups. Het is moeilijk om een voertuig dat is ontworpen om zware ladingen te vervoeren en te trekken, ook op moeilijk begaanbaar terrein, volledig elektrisch te maken zonder de actieradius drastisch te beperken. En zonder te overdrijven zoals Hummer dat doet!
Zelfstandigen het zwaarst getroffen
Dit nieuws zal waarschijnlijk ongelijke gevolgen hebben voor zelfstandigen en grote ondernemingen. Want met een basisprijs die hoog blijft, is de elektrische bestelwagen vandaag vooral toegankelijk voor grotere bedrijven, die beter in staat zijn de financiering ervan op zich te nemen. Ondanks hun aftrekbaarheid en voordelige gerbuikskosten liggen de kaarten voor een beginnende zelfstandige helemaal anders.
Fiat maakte daar tijdens de presentatie van de e-Ducato geen geheim van door aan te kondigen dat het een belangrijke overeenkomst met DHL had gesloten.