De veiligheid van nieuwe auto's: overal anders
Een voorbeeld? De Renault Kwid scoorde maar twee sterren in de NCAP's Safer car for Africa. Deze slechte resultaten werden geregistreerd nadat Renault al de bestuurders- en passagiersairbags had aangepast. In november vorig jaar stootte Maruti, de dochtermaatschappij van Suzuki, dan weer op bakken kritiek in Indië met de crashtest van de S-Presso. Het autootje scoorde nul op het rekest.
Maar naast basisveiligheid gaat het ook om regionale verschillen. Volgens NCAP hanteren fabrikanten andere normen voor verschillende markten bij de bouw van hun auto's. Dat leidt tot kwaliteitsverschillen voor het staal of om afwijkingen bij de lasnaden. De organisatie wijst bijvoorbeeld op de fabricageverschillen tussen een Renault Kwid voor de Braziliaanse en die voor Indiase markt: de eerste heeft meer versterkingen. NCAP concludeert dat het dringend noodzakelijk wordt om voor auto's wereldwijd minimale veiligheidsnormen op te leggen.