Het Vias-instituut wil een apparaat verbieden dat levens redt: aflevering 2

10mnd geleden Laurent Zilli

Zoals je een paar dagen geleden in onze kolommen kon lezen, roept Vias, het verkeersveiligheidsinstituut, op tot een verbod op flitspaalwaarschuwingssystemen, waaronder de beroemde Coyote, op basis van een kleinschalig onderzoek. Laten we doen wat Vias niet doet: breder kijken.

Er zijn in totaal 2.000 mensen ondervraagd en het lijkt erop dat dit genoeg is om te concluderen dat gebruikers van Coyote, maar ook navigatieprogramma's zoals Waze die de locatie van vaste flitspalen weergeven, 50% meer snelheidsovertredingen begaan dan mensen zonder. Vias onderbouwt zijn argument ook met het voorbeeld van dronken bestuurders, die deze methoden gebruiken om politiecontroles te ontlopen. Toegegeven, deze mensen bestaan. Maar laten we doen wat Vias niet doet: het bredere plaatje bekijken.

Miljoen waarschuwingen

Om dit argument te ontkrachten, nemen we het specifieke geval van Coyote. Niet om vriendjespolitiek te bedrijven, maar gewoon omdat het bedrijf regelmatig zeer precieze gegevens publiceert over de realiteit op het terrein. Laten we niet te optimistisch zijn: het is een feit dat Coyote door het publiek wordt beschouwd als een "waarschuwingssysteem voor flitsers". Dit is misschien zelfs de belangrijkste motivatie voor de aankoop ervan. Maar zoals elke gebruiker je zal vertellen, blijkt deze functie al snel slechts een fractie te zijn van de diensten die de box biedt. In 2023 deelden meer dan 5 miljoen gebruikers in Europa (waaronder 1,6 miljoen Belgen) miljoen waarschuwingen per jaar (zo'n 20 alleen voor vertragingen). Daarvan betrof 95% storingen (ongevallen, files, mist, voorwerpen op de weg, enz.), geen politiecontroles. Coyote verbieden zou dus betekenen dat we het moeten stellen zonder deze waarschuwingen, die chauffeurs helpen om niet verrast te worden door een potentieel risico. Of, in een ander voorbeeld, het melden van 118 spookrijders in België (2023). Deze meldingen werden ook rechtstreeks door Coyote naar de politie gestuurd en 23 van deze spookrijders werden onderschept, waardoor mogelijk evenveel levens werden gered. Een andere functie die in 2022 werd toegevoegd, betreft het waarschuwen voor gevaarlijke bochten, waarvan is bewezen dat het bestuurders aanmoedigt om langzamer te rijden in deze gebieden waar veel ongelukken gebeuren.

Samenwerken met instellingen

Om aan te tonen hoezeer Vias niet op de hoogte is van deze kwestie (en niet voor het eerst), werkt Coyote niet alleen samen met de politie, maar ook met het AWSR (Agence Wallonne pour la Sécurité Routière), waarmee het gegevensuitwisselingsprotocollen naleeft. Na het bericht van Vias reageerde Valérie De Bue, Waals minister van Verkeersveiligheid, met de woorden: "In plaats van te verbieden, werken we liever samen." Tot slot werkt Coyote ook samen met de provincies Namen en Waals-Brabant om waarschuwingen met een hoge prioriteit, zoals een ontsporing van een trein, een terroristische aanslag, chemische vervuiling, enz. via de kastjes uit te zenden. Maar voor Vias is dit alles niets vergeleken met het handjevol bestuurders wier roekeloosheid niet kan worden betwist.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in