Is de nieuwe Dacia Sandero gevaarlijk?
Wie dit resultaat wil analyseren, moet begrijpen hoe de EuroNCAP-rating werkt. Dat gebeurt volgens vier criteria: bescherming van volgroeide inzittenden, bescherming van kinderen als passagier, bescherming van zwakke weggebruikers en tenslotte rijhulpsystemen. Elk criterium krijgt een score, vertaald in een aantal sterren, en de laagste punten bepalen het aantal sterren in de totale score van het voertuig.
Aangezien Dacia altijd een scherpe prijsstelling als verleidingswapen hanteert, is het niet meer dan logisch dat de autofabrikant de nieuwste rijassistentietechnologieën overslaat, althans als standaarduitrusting. En daar zit de kneep : de Roemeense auto krijgt slechts 2 sterren (42%) op het gebied van assistentie, vandaar dat de eindscore zo hard uitvalt.
De klanten kunnen er echter zeker van zijn dat de Sandero (en ook de nieuwe Logan, die niet langer in België wordt verkocht) vrij goed scoort voor de bescherming van zijn inzittenden: 70% (4 sterren) voor volwassenen en 72% (4 sterren) voor kinderen. Niets om u zorgen over te maken!