Kia EV6 is Auto van het Jaar 2022: "Een grote verrassing, om drie redenen"

2j geleden Nicolas Morlet

Voor het eerst in de 50 jarige geschiedenis van de verkiezing van Auto van het Jaar, wint er een Koreaanse auto. Met zijn EV6 verslaat Kia de Hyundai Ioniq 5, zijn technische alter ego, die ook vaak als favoriet wordt aangehaald.

Aan spanning ontbrak het niet tijdens de verkiezing van de Auto van het Jaar. Toen de lijst van finalisten werd bekendgemaakt, bleek dat slechts één van hen op iets anders dan elektriciteit kon draaien. Maar uiteindelijk won de Peugeot 308 de prijs niet. Deze ging naar de Kia EV6. Voor Stéphane Lémeret, de enige Franstalige Belgische journalist onder de 59 leden van de jury, was dit een echte verrassing.

"Als jurylid vind ik het om drie redenen een grote verrassing", zegt de redactiedirecteur van het tijdschrift Auto Trends. "Voor mij was de Peugeot 308 de logische favoriet, mathematisch gezien. Als enige "niet-100% elektrische auto" van de zeven finalisten had hij in alle landen een hoog "gemiddelde" moeten scoren, ook al was het mij duidelijk dat hij niet vaak op de eerste plek zou belanden. Maar landen die zeer ver gevorderd zijn op het gebied van elektrificatie, zoals Nederland, Noorwegen of Zwitserland, gaven hem weinig punten. Dat verklaart gedeeltelijk de teleurstellende vierde plaats, in de middenmoot van het peloton.”

Maar zelfs bij de elektrische auto's was Kia geen winnaar, vooral niet tegen de Ioniq 5, de technische kloon van moederbedrijf Hyundai. "De aanwezigheid van de Hyundai Ioniq 5, het eerste neefje van de EV6, had de EV6 duur moeten komen te staan. Ten eerste omdat de twee auto's elkaar hadden kunnen "uitschakelen" door de stemmen voor hun technologie te delen. Maar ook omdat het concept van de Ioniq 5 mij innovatiever en moderner leek dan dat van de Kia. Maar de Fransen en de Spanjaarden, die talrijk zijn en dus mathematisch zeer invloedrijk, gaven blijkbaar grotendeels de voorkeur aan de Kia boven de Hyundai.

Fout gecorrigeerd?

In België overtuigde de EV6 veel minder: Joost Bolle, het Nederlandstalige jurylid, en Stéphane Lémeret gaven hem elk slechts een klein puntje. Deze legt uit: "Tijdens de eerste tests had de Kia een enorm probleem met zijn ophanging, die veel te hard was en daardoor erg oncomfortabel. Ik heb zelf niet de gelegenheid gehad om hem daarna nog eens te proberen, maar het lijkt erop dat het probleem is opgelost te horen aan de commentaren van sommige journalisten die dat wel deden. Blijkbaar waren er van die laatste meer dan dan zij die bij hun eerste (zeer slechte) indruk bleven! Maar hij besluit met een erkenning van andere kwaliteiten van de winnaar: "Als de ophanging inderdaad is herzien na ons eerste commentaar, zoveel te beter: het betekent dat er is geluisterd naar de mening van de journalisten die de eerste versies hebben getest! En dat deze Kia het verdient om de eerste Koreaanse auto te zijn die deze felbegeerde titel wint. Hij heeft een originele look, een oplaadtechnologie die tot nu toe voorbehouden was aan veel duurdere auto's (Porsche Taycan...) en een uitnodigend interieur.

 

Rangschikking:

Kia EV6: 279 punten

Renault Megane E-Tech Electric: 265 punten

Hyundai Ioniq 5: 261 punten

Peugeot 308: 191 punten

Skoda Enyaq iV: 185 punten

Ford Mustang Mach-e: 150 punten

Cupra Geboren: 144 punten

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in