Opinie - Nee, snelheid doodt niet

2j geleden | Nicolas Morlet

De tragedie van Strépy-Bracquegnies heeft het debat over het verband tussen snelheid en verkeersongevallen weer doen oplaaien. Van alle kanten en via alle etherfrequenties heeft het tot de nodige zelfingenomenheid geleid. Maar laten we het voor eens en voor altijd zeggen: nee, snelheid doodt niet!

De afgelopen vier dagen hebben "sommigen" ons proberen uit te leggen dat de autofabrikanten medeverantwoordelijk zijn voor de tragedie van Strépy-Bracquegnies door steeds krachtigere en snellere auto's te produceren. En dat er strengere wetgeving nodig is om hen te dwingen het vermogen of de snelheid te beperken van hun "bolides" (om een term te gebruiken die behoolijk hol is geworden).

Het is zo handig om met de vinger naar anderen te wijzen, en nogmaals de verantwoordelijkheid van de bestuurder te willen wegnemen (en hem in dit geval te ontslaan van een deel van zijn fouten)!

Maar nee, in tegenstelling tot wat we uit volle borst horen: snelheid doodt niet! Imbeciliteit, onverantwoordelijkheid en egoïsme wel! Want er is een groot verschil tussen 160 km/u rijden op een heldere snelweg op een zonnige dag en rijden met bijna 100 km/u door een bebouwde kom!

In drie weken tijd had ik de kans om drie auto's te testen met meer dan 650 pk. Veel meer dan de 252 paardenkrachten van de BMW in kwestie. En ik denk niet dat ik iemand in gevaar heb gebracht, of zelfs maar een bekeuring heb gekregen. 

Maar er zullen altijd #@$**&+# zijn die denken dat ze boven anderen en boven de wet staan, en menen dat de regels niet op hen van toepassing zijn omdat ze een grote auto hebben (of soms zelfs niet).

En het zijn eerder deze mensen, vooral in het geval van recidive, die we harder en ijveriger moeten aanpakken dan justitie momenteel doet. En we moeten een grondige hervorming van de bestuurdersopleiding doorvoeren, met inbegrip van een echte leerschool voor het besturen van een voertuig en bewustmaking van de gevaren van de weg. Maar ook hier is het gemakkelijker om anderen regels op te leggen dan de diepere problemen aan te pakken.

En dan heb ik het nog niet eens over degenen die denken dat het beperken van alles tot 30 km/u de wonderoplossing zal zijn die een einde zal maken aan dit soort gedrag...

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in