Ruim de helft van de Belgen zijn voor kilometerheffing, maar tegen filetaks
57% van de respondenten van de Touring-enquête verklaarde voorstander te zijn van een intelligente kilometerheffing, waarbij de heffing varieert al naar gelang de gebruikte wegen en het tijdstip van de dag. Achter dit gemiddelde zien we echter grote verschillen tussen de gewesten onderling: hoewel het idee de voorkeur geniet in Vlaanderen (61%), wordt het eveneens aanvaard in Wallonië (49%) en Brussel (44%). Een dergelijke belasting moet vooral aan bepaalde voorwaarden worden gekoppeld. Voor 51% van de respondenten moet deze belasting de actuele taksen (bij de aankoop en op het bezit van een voertuig) vervangen. 66% van de respondenten is evenwel van mening is dat een dergelijk project van de federale regering moet komen en niet van de gewesten (hoewel het om een gewestelijke bevoegdheid gaat). Touring geeft ook aan dat bestuurders die het meeste kilometers rijden veel meer terughoudend zijn om de belastingheffing op deze manier te hervormen.
64% van de ondervraagde automobilisten gelooft echter dat deze aanpak het fileprobleem niet zal oplossen. 41% van de bevraagden zal betalen om de auto te blijven gebruiken zoals hij dat gewend is en een kwart zal op zoek gaan naar goedkopere alternatieve routes (waardoor het verkeer mogelijk naar secundaire wegen zal verplaatsen) of de vertrektijden aanpassen. Slechts 25% respectievelijk 20% zou minder gebruik maken van de auto en kiezen voor een alternatief vervoermiddel.
Nee tegen filetaks
Touring vroeg dezelfde automobilisten ook naar de invoering van de filetaks in Brussel. En de antwoorden zijn unaniem: of het nu Walen, Vlamingen of Brusselaars zijn, Belgen willen dit niet. Respectievelijk 72%, 65% en 57% was ertegen. Wat dat betreft, zou slechts 1 op 4 bereid zijn te betalen, bij gebrek aan een alternatieve oplossing. Maar, 1 op 3 zou op zoek gaan naar een ander vervoermiddel. Bovendien zou 55% van de Belgen zich minder vaak naar de stad verplaatsen als ze daarvoor moeten betalen. 15% stelt zelfs dat ze een baan buiten Brussel zouden zoeken. Daartegenover staat dat slechts 3% zou overwegen om in de stad te komen wonen als de congestieheffing er zou komen.