VAN DE REDACTIE motorfiets - Slecht contact
Nu de technologie snelle vooruitgang boekt, komen zwaargewichten als Kawasaki, Honda en BMW met veel krachtigere modellen op de markt, die geschikt zijn voor sommige motorrijders voor wie de motor vooral... utilitair gebruikt wordt.
Om de autowereld ervan te overtuigen om elektrisch te gaan rijden, hebben ingenieurs extreem krachtige auto's bedacht met adembenemende acceleraties om de problemen met actieradius en opladen te overwinnen. In de loop der jaren zijn de auto's goedkoper geworden en hebben ze steeds meer oplaadmogelijkheden, hoewel die nog steeds beperkt zijn, zoals blijkt uit het aantal oplaadpunten dat beschikbaar is voor elektrisch rijdende automobilisten. Hoewel ik open sta voor alle vormen van energie als het gaat om mobiliteit, zie ik nog steeds niet in hoe de fanatieke motorrijder in mij het voor elkaar krijgt om van punt A naar punt B te komen, over een afstand van 500 kilometer, zonder één of meerdere oplaadproblemen tegen te komen!
Op een groot evenement als de TT van Assen bijvoorbeeld, waar duizenden motoren samenkomen. Welke oplossingen worden er dan voorgesteld om ervoor te zorgen dat elke motorrijder zijn stekker in het stopcontact kan steken? Ik denk dat elektrische motoren (of scooters) voor sommigen een goede oplossing kunnen zijn, maar 90% van ons wereldje op twee wielen zal behoefte blijven hebben aan altijd beschikbare en snel te tanken brandstof. Of dat nu fossiele of synthetische brandstof is. Het idee dat Kymco in Azië heeft gelanceerd, met de mogelijkheid om accu's op verschillende locaties te verwisselen, is een intelligente en effectieve oplossing voor motorrijders in de stad. Maar het is het soort oplossing dat onmogelijk in Europa kan worden geïmplementeerd vanwege het gebrek aan overleg tussen de autoriteiten, belangenverenigingen en omwonenden.
Wat me ook zorgen baart bij deze wens om onze reizen (auto's en motoren) koste wat het kost te elektrificeren, is de krabbenmand waarin we worden gegooid. De staat voedt zich met onze miljarden aan belastingen en toch, als morgen ieder van ons autonoom wordt op het gebied van reizen en energievoorziening (fotovoltaïsche panelen + batterijen), zullen onze gekozen vertegenwoordigers hun glimmende salarissen blijven ontvangen, maar niet langer in staat zijn om de astronomische bedragen terug te betalen die worden gegenereerd door het gapende gat dat ze de afgelopen eeuw hebben gegraven. Ik vraag me ook af wat het einde zal zijn van deze elektrificatie van ons goede oude Europa. Aangezien de actieradius het grootste probleem is, zou het dan niet logisch zijn om in de nabije toekomst de reikwijdte van onze toekomstige 'batterijen op wielen' te verhogen door hun vermogen terug te schroeven en hun maximumsnelheid te beperken tot 90 km/u? Daar hebben ze zeker al aan gedacht! Een sombere toekomst.
Philippe Hunin