Volgens VW is diesel niet dood!
Terwijl veel fabrikanten zich volledig richten op elektrische voertuigen, laat Volkswagen zijn oude wegen niet helemaal voor wat ze zijn. De viercilinder-dieselmotoren van het merk, sinds juni op de markt, zijn compatibel met de nieuwe paraffinediesels.
Paraffinediesel komt in een breed scala: sommige worden geproduceerd op basis van biologische residuen en afvalproducten zoals HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) , een met waterstof behandelde plantaardige olie. Deze afvalstoffen worden door reactie met waterstof omgezet in koolwaterstoffen en kunnen aan diesel worden toegevoegd.
Maar ze kunnen ook op zichzelf als brandstof worden gebruikt. Plantaardige oliën, zoals raapzaadolie, worden gebruikt voor de productie van HVO, maar het milieuvoordeel is alleen optimaal bij gebruik van biologische residuen en afvalproducten zoals afgewerkte bak- en braadolie, zaagsel, enz.
HVO-diesel is al in enkele stations op de markt verkrijgbaar. Volkswagen claimt CO2-emissiereducties van 70-95% naast conventionele diesel! Dit is een interessant alternatief dat in deze periode van energietransitie op grotere schaal zou kunnen worden toegepast.