Mazda beleefde topmaand in januari
Zoals veel merken richtte Mazda een virtuele showroom in. Daarvoor nam het, net zoals in een echte showroom, informanten in dienst. Via chatsessies gaven die advies over de modellen, stelden offertes op, regelden proefritten voor potentiële klanten of brachten hen in contact met een dealer. In totaal werden ongeveer duizend chatsessies gehouden.
Het hielp Mazda aan een totaal van 1.333 inkooporders, een stijging van 6% ten opzichte van januari 2020. De drie SUV's van het merk (CX-3, CX-30 en CX-5) zijn goed voor het merendeel van die verkoop, met een stijging van 14%. De CX-5, die onlangs een nieuw design kreeg, is commercieel de sterkste spurter, met een verkoopsgroei van 10% in vergelijking met een jaar eerder.
Leuke opsteker nog: Mazda's iconische roadster, de MX-5, trok een kwart meer kopers aan. De prestaties is des te groter, omdat de algemene inschrijvingen voor januari 2021 duidelijk achterblijven. Maar Mazda ziet zijn aandeel met 18% stijgen en is nu goed voor 1,55% van de markt.