Edito door Philipe Hunin : jagen op groot wild

2j geleden

De fiscale verbeelding van onze raadsleden kent geen grenzen. De nieuwe taxatie van pick-ups en andere bedrijfsvoertuigen zal waarschijnlijk rechtstreekse gevolgen hebben voor ons, liefhebbers en gebruikers van tweewielers.

Je hoeft maar op een speedway of motorcrossbaan te vertoeven om te beseffen dat velen van ons deze geviseerde voertuigen inzetten om hun motorfietsen of quads te vervoeren. Voortaan zullen wij het btw-nummer van een familielid moeten gebruiken of een aanhangwagen moeten kopen (en daar belasting op betalen) om deze willekeurige en buitensporige taks, die tot duizenden euro's kan aangroeien, te ontlopen.

Ik weet nog dat ik als twintigjarige een busje kocht en die als camper gebruikte. Als een rite om in het 'volwassen' leven te stappen. Mijn Fiat 238 is me jarenlang trouw gebleven, zowel voor vakanties als voor het vervoer van mijn Norton Commando 750, die nu en dan al eens pech opliep. Sinds 2006 is het een Toyota Hilux waarmee ik mijn hout en mijn Suzuki DR400E het hele jaar door kan vervoeren. Met 82.000 kilometer op de teller na 15 jaar gebruik, kan ik niet echt als een grote vervuiler worden bestempeld. Wat mij meer zorgen baart, is dat onze knappe politieke koppen in de nabije toekomst naar onze dikste motorfietsen zullen kijken en ze op dezelfde manier zullen belasten als SUV's in 2023. Gedwongen om deze zware "financiële toeslagen" te betalen, zullen we dan allemaal op elektrische scooters of "ecologisch" geschikte kleine motorfietsen beginnen rijden.

De periode die we nu meemaken, zal waarschijnlijk onomkeerbare gevolgen inhouden voor ons dagelijkse leven. "Tout est permis, rien n’est possible", zingt Bernard Lavilliers...

philippe.hunin@mototrends.be

 

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in