2023, het jaar van China
Iedereen blikt terug op 2023 in deze periode, en dat geldt natuurlijk ook voor de autosector. Een van de meest geanticipeerde wedstrijden van het jaar was Tesla versus BYD, voor de titel van wereldleider in elektrische auto's. De uitspraak? De cijfers (die mogelijk nog onvolledig zijn) laten iets meer dan 1,5 miljoen EV's zien voor BYD en 1,8 miljoen voor Tesla. Het Amerikaanse merk blijft dus voorlopig nummer 1, hoewel het nog steeds onder de 2 miljoen zit waar Musk begin 2023 naar zei te streven. En we merken op dat het gat met BYD, waar de eigenzinnige miljardair een paar jaar geleden nog op neerkeek (ook al levert BYD accu's aan Tesla!), kleiner wordt. En nu we het toch over BYD hebben, het is de moeite waard om erop te wijzen dat de fabrikant in 2023 meer dan 3 miljoen plug-invoertuigen verzette, als we stekkermodellen meetellen. Dat helpt vooral een andere statistiek...
Mikken op Japan
Ook hier geldt weer dat we bij gebrek aan volledige cijfers pas over een paar weken iets officieels kunnen zeggen. Maar het zou goed kunnen dat China, na beter te hebben gepresteerd dan de VS, Zuid-Korea en Duitsland, Japan heeft ingehaald als 's werelds grootste auto-exporteur. En niet alleen elektrische exemplaren: auto's tout court. Zoals we al zeiden, gebeurde het niet in 2023, dan is dat op een haarlengte na, en het is duidelijk dat in 2024 het Middenrijk het land van de Rijzende Zon zal inhalen. Zo gezegd, het is poëtischer dan een vulgaire handelsoorlog.