2024, het jaar van Tesla-gate?

10mnd geleden | Laurent Zilli

In een lang artikel dat tien dagen geleden werd gepubliceerd, beschrijft Reuters hoe Tesla bestuurders de schuld gaf van gevaarlijke technische fouten die intern aan het licht waren gekomen.

Op 20 december vorig jaar publiceerde Reuters de resultaten van een grootschalig onderzoek naar een zeer lange lijst met gebreken die werden aangetroffen bij modellen van het merk met een lage kilometerstand, vanaf de eerste Model S, tot ten minste 2022. Deze frequente defecten hebben betrekking op ophangingsbevestigingen, halfassen van transmissies en stuurcomponenten - kortom, punten die bijzonder cruciaal zijn voor de veiligheid van bestuurders en andere weggebruikers. Nergens in het artikel van Reuters staat dat deze defecten ernstige ongelukken hebben veroorzaakt, maar het probleem ligt elders.

Geen garantie

Wat Reuters aantoont is dat Tesla al heel lang weet (sinds 2013, het jaar waarin de Model S werd gelanceerd) dat zijn auto's onderhevig zijn aan terugkerende breuken in onderdelen van de ophanging. Er blijkt ook dat andere defecte onderdelen tot vier keer toe zijn gereviseerd door technici, soms zonder het probleem op te lossen. Uiteindelijk zwichtte de fabrikant voor de druk van de Chinese overheid en riep zijn auto's in 2020 terug om de problemen met de ophanging te verhelpen. Maar deze terugroepactie vond alleen plaats in China, niet in Europa of de VS, waar Tesla in een brief aan de overheid met klem ontkent dat er een probleem is dat een terugroepactie vereist. Tot slot, het beste deel van het verhaal is dat er tussen de vele documenten waarop Reuters beslag kon leggen memo's zitten die door het management van het merk naar servicecentra zijn gestuurd, met de aanbeveling dat ze dit soort breuken als "verkeerd gebruik" door de bestuurder zouden afserveren om de reparatiekosten dus niet door te rekenen onder de garantie.

Interessant genoeg had Tesla al eerder te maken met een collectieve rechtszaak over ophangingsproblemen, maar die zaak werd gewonnen omdat de rechter oordeelde dat de aanklagers niet konden bewijzen dat Tesla "wist of had moeten weten". Maar dat was voordat Reuters de interne documenten in handen kreeg. De zaken zijn dus veranderd en we hebben ook vernomen dat de Zweedse overheid nu geïnteresseerd is in de zaak. Kortom, het kan nog een ingewikkeld jaar worden voor Elon Musk.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in